Gastrimmers produceren meer vermogen dan elektrische trimmers en hierdoor werk je efficiënter. Er zijn twee typen gastrimmermotoren, de 2-takt en de 4-takt.
Beide motoren hebben verschillende voor- en nadelen. Ze werken allebei op gas, maar de manier waarop ze gas omzetten in energie, maakt ze anders.

Hier is een zij-aan-zij vergelijking van 4-takt en 2-takt trimmers.

Als u op zoek bent naar de trimmers, zijn hier enkele beoordelingen die ik u aanraad om te lezen, zoals gasheggenschaar, stokheggenschaar, elektrische heggenschaar, draadtrimmerkop, trimmerlijn.

2-takt En 4-takt Gastrimmers – Hoe Ze Werken

Cycli of slagen, verwijzen hier naar elke beweging van de zuiger in de cilinder van de motor, van het ene uiteinde ervan naar het andere. Het is het aantal cycli dat een motor moet doorlopen voordat hij vermogen kan produceren waaraan hij zijn naam dankt.

Dit betekent dat 4-takt-trimmers zijn uitgerust met motoren die elke 4 slagen vermogen produceren, terwijl 2-takt-trimmers motoren hebben die om de 2 slagen vermogen produceren.

Afhankelijk van het ontwerp van de motor kan elke zuigercyclus omhoog, omlaag, naar rechts of naar links zijn. Dit maakt niet zoveel uit tussen deze 2 motortypes. Het is belangrijk om te weten hoeveel slagen nodig zijn voordat vermogen kan worden geproduceerd.

Hieronder volgt een nadere blik op elk van deze motorontwerpen.

2-takt Brandstoftrimmers

Een 2-takt trimmer is een door gas aangedreven trimmer die is uitgerust met een motor die bij elke tweede slag van de zuiger mechanisch vermogen produceert.

Ervan uitgaande dat de motor in een rechte positie staat en de bougie bovenaan, zal de eerste slag van de zuiger naar beneden zijn. Dit wordt veroorzaakt door het vonken van de bougie die het samengeperste gasmengsel en de lucht in de bovenste cilinder ontsteekt.

De zuiger legt tijdens zijn beweging een bepaalde afstand naar beneden af. Het gaat dan onder het uitlaatgat van de motor. Dit is ongeveer een meter van de bovenkant van de cilinder en laat een deel van de uitzettende gassen ontsnappen.

Verder naar beneden gaat de zuiger onder het luchtinlaatgat van de cilinder, dat meestal lager is dan het uitlaatgat en aan de andere kant van de cilinder. Hierdoor kan een verse mix van lucht en gas de bovenste verbrandingskamer binnenkomen.

Dit verse mengsel van gas en lucht wordt normaal gesproken opgeslagen in de onderste cilinder, dus als de zuiger door de verbranding naar beneden wordt gedrukt, duwt het ook het gasmengsel naar beneden en dwingt er meer van in de bovenste kamer.

Om dit systeem goed te laten werken, sluit een klep de luchtinlaat van de carburateur wanneer de zuiger naar beneden komt en opent deze om een verse mix in de onderste cilinder toe te laten, wanneer de zuiger weer omhoog beweegt.

De roterende actie van de krukas dwingt de zuiger weer omhoog naar de bovenkant van de cilinder en in de verbrandingskamer zodra deze het laagste punt heeft bereikt. Dit is het begin van zijn tweede slag.

Terwijl het naar boven beweegt, sluit het zowel de inlaat- als uitlaatopeningen af, waardoor een hoeveelheid lucht en gasmengsel in de bovenste cilinder wordt vastgehouden.

Wanneer de zuiger de top bereikt, wordt het gasmengsel erg samengedrukt en dan, net voordat de krukas de zuiger weer naar beneden draait, vonkt de bougie, waardoor een snelle verbranding ontstaat en de zuiger met kracht weer naar beneden wordt gedwongen.

Aangezien het onderste deel van de cilinder altijd gevuld is met het lucht- en gasmengsel, vereist dit type motor dat een bepaalde hoeveelheid olie in het gas wordt gemengd om de cilinder, de zuiger, de krukas en alle andere bewegende delen te smeren .

4-takt Brandstoftrimmers

De motor produceert één arbeidsslag voor elke vier cycli met 4-takt trimmers. Een tweetaktmotor met dezelfde motorinhoud en brandstof zal meer vermogen produceren dan een gelijkwaardige viertaktmotor. Toch hebben 4-taktmotoren hun voordelen.

Ervan uitgaande dat de motor weer rechtop staat, en met de plug erop, zal de eerste slag van de zuiger naar beneden zijn. De bovenste cilinder is leeg. Als de zuiger echter naar beneden beweegt, gaat de inlaatklep van de motor open en worden gas en lucht in de cilinder geperst.

Zodra de zuiger zijn laagste punt in de cilinder heeft bereikt, sluit de inlaatklep en de actie van de krukas verandert de zuiger in een opwaartse beweging. Dit is de tweede cyclus.

Als de zuiger omhoog beweegt, worden alle kleppen gesloten en wordt het gas- en luchtmengsel samengedrukt. Wanneer de zuiger de top bereikt, ontsteekt een bougie het mengsel en creëert een krachtslag naar beneden, wat slag nummer drie is.

Zodra de zuiger weer het laagste punt in de cilinder bereikt, wordt deze door de krukas weer omhoog gedrukt en dit is cyclus nummer 4.

Tijdens cyclus 4 gaat de uitlaatklep open. Hierdoor kunnen uitlaatgassen ontsnappen. Wanneer deze zuiger weer de bovenkant van de cilinder bereikt, begint hij aan een nieuwe cyclus.

Het openen en sluiten van de kleppen wordt geregeld door tandwielen die worden aangedreven door de krukas. Bij een 4-taktmotor is de smeerolie meestal gescheiden van het gas. Hierdoor brandt hij schoner en efficiënter dan 2-taktmotoren.

Het vermogen van de motor om de gasinlaat en -uitlaat in meerdere slagen te verdelen, zorgt voor een beter brandstofbeheer dan tweetaktmotoren.