6 Manieren Om Een Ratelende Katalysator Tot Zwijgen Te Brengen

Na vele duizenden kilometers is een katalysator aan het einde van zijn levensduur. Terwijl het dat doet, kunt u een groot aantal symptomen ervaren, zoals prestatieverlies, uw controlelampje dat gaat branden en vervelende ratelende geluiden die van onder uw voertuig komen. Omdat het een duur onderdeel kan zijn om te vervangen, zou je kunnen proberen methoden te bedenken om een ratelende katalysator tot zwijgen te brengen totdat je erin slaagt om het naar een monteur te brengen.

In deze gids zouden we unieke procedures onderzoeken om het ratelende geluid van de katalysator te voorkomen. Elk van deze technieken kan thuis worden uitgevoerd met een fundamentele set middelen voor een minimale prijs. Voordat we erop ingaan, zouden we de symptomen bespreken van het falen van uw katalysator.

Zodra je besluit dat die van jou slecht gaat, kunnen onze zes strategieën om hem tot bedaren te brengen je helpen er wat meer leven uit te persen totdat je het geld of de tijd hebt gevonden om hem naar de monteur te brengen.

Wat Is Een Katalysator?

Omdat motoren vermogen creëren door middel van een verbrandingsproces van de inwendige brandstof, geven ze via de buis veel verontreinigende stoffen af aan de lucht. Deze kunnen koolmonoxide, stikstofoxiden en koolwaterstoffen omvatten, die allemaal slecht kunnen zijn voor het milieu.

De katalysator is een apparaat dat deel uitmaakt van uw uitlaatsysteem. Het gebruikt katalysatoren zoals platina om een chemische reactie te creëren die deze schadelijke verontreinigende stoffen tenietdoet. De katalysator wordt vaak gewoon een kat genoemd en bestaat uit drie hoofdonderdelen.

Het hitteschild omringt de kat om te beschermen tegen de hoge temperaturen die binnendringen en mogelijk schadelijke gevolgen hebben.

De schaal of behuizing De schaal is het hoofdlichaam van deze kat en herbergt de innerlijke componenten die de samengestelde reacties uitvoeren.

De High Flow Honingraatkatalysator In de katalysator zorgt een honingraatweb van banen ervoor dat de uitlaat er doorheen kan. De muren van die paden zijn bekleed met alle katalysatoren die de chemische reacties veroorzaken die gevaarlijke verontreinigende stoffen verminderen.

Hoe Kan Een Katalysator Werken?

Wanneer uitlaatgassen de katalysator binnenkomen, gaat het door de binnenste honingraat. Hier zal het zich ontwikkelen tot contactkatalysatoren die de chemische reactie zullen ontsteken die nodig is om de schadelijke verontreinigende stoffen om te zetten. Twee hoofdtypen katalysatoren zullen deze reactie beheersen; oxidatiekatalysatoren en verlieskatalysatoren.

Om kooldioxide en koolwaterstoffen teniet te doen, zullen de oxidatiekatalysatoren ze omzetten in eenvoudig kooldioxide en water. Op dezelfde manier zal de reductie van katalysatoren het stikstofoxide afbreken in zuurstof en stikstof.

De belangrijkste reden dat er twee verschillende soorten katalysatoren nodig zijn, is omdat koolmonoxide en koolwaterstoffen een arme brandstof/lucht-mix vereisen om correct te worden omgezet. Ondertussen vraagt het stikstofoxide om een rijk brandstof/luchtmengsel.

Oudere katalysatoren zouden het stikstofoxide uit een rijk gasmengsel verwijderen. Vervolgens zou er lucht worden ingebracht, waardoor het mengsel zou uitlekken, wat het mogelijk maakt om kooldioxide en koolwaterstoffen af te breken.

Wat Voor Soort Geluid Kan Een Slechte Katalysator Produceren?

De katalysatoren in de converter zullen nog vrijwel onbeperkt blijven functioneren. Maar fysieke slijtage aan de buitenkant en schade aan de binnenkant veroorzaakt door een opeenhoping van olie of motorstoringen kunnen ertoe leiden dat de katalysator defect raakt. Wanneer dit gebeurt, kunt u mogelijk de resultaten horen.

Rammelend geluid

Als u een ratelend geluid hoort dat van onder uw voertuig lijkt te komen, komt dit hoogstwaarschijnlijk uit de katalysator. Het kan zelfs lijken alsof het uit de motor komt. Er is een grotere kans op het horen van ratelend geluid van de katalysator als het koud is. Als de kat eenmaal op temperatuur is, hoor je hem misschien niet meer.

Tikkend of kloppend geluid

Als u een tikkend of kloppend geluid hoort van de katalysator, kan dit worden veroorzaakt door een van de vele problemen. Sommige voertuigen maken dit soort geluid bij inactiviteit en het is misschien niet iets om op te letten. Het is echter mogelijk dat dit komt door een uitlaatlek, in welk geval u meer katalysatorgeluid hoort bij het accelereren.

Wat Maakt Een Katalysator Tot Rammelaar?

Wanneer u uw katalysator hoort rammelen, is deze mogelijk op zijn laatste been. Wat is echter de oorzaak?

Los hitteschild

Het rammelen van het hitteschild van de katalysator is een vrij veel voorkomend verschijnsel dat wordt veroorzaakt door het losraken van de hittebeschermer. Vaak raakt ten minste één van de bouten die het op zijn plaats houden kapot, los of te gecorrodeerd. Hierdoor kan de ruimte van het hitteschild bewegen, waardoor deze gaat draaien.

Het potentieel om het hitteschild te elimineren, maar dit kan leiden tot overmatige hitte in de cabine van uw auto. Het kan ook een potentieel brandgevaar opleveren als u over droge bladeren of gras duwt.

Keramische Honingraatconstructie Breekt Uit Elkaar

Als je tijdens het accelereren naar het geratel luistert, is de keramische honingraat in je katalysator waarschijnlijk kapot. Dit kan te wijten zijn aan normale slijtage in de loop van de tijd, of aan fysieke schade, zoals een onmiddellijke impact op de katalysator.

De honingraat zelf is misschien niet te repareren, maar er is een eenvoudige oplossing. Tik met een hamer op de converter totdat je kunt bepalen waar het geratel vandaan komt. Steek vervolgens op die plaats een schroef in de converter.

Het kan de honingraat doordringen en op zijn plaats houden, hopelijk tijdelijk je bijnierprobleem oplossend. Dit is geen permanente oplossing, maar het kan u helpen meer kilometers van uw huidige kat af te halen.

6 Symptomen Van Een Slechte Katalysator

Wanneer uw katalysator slecht begint te worden, zal deze symptomen beginnen te vertonen die u kunnen waarschuwen voor deze dreigende storing. Als u op dergelijke tekens let, kunt u een sprong in de situatie maken.

1. Motor Begint Slecht Te Spelen

Een van de meest veelzeggende tekenen van een defecte of verstopte katalysator zijn verminderde prestaties. Dit kan komen in de vorm van een slechte acceleratie, ruw stationair draaien of mogelijk een voertuig dat niet wil starten. Als de converter verstopt raakt, kan de uitlaat er niet vrij doorheen stromen. Evenzo, als uw converter is gebarsten, kan dit leiden tot een uitlaatgasstroom met vergelijkbare resultaten.

2. Rammelend geluid uit het uitlaatsysteem

Zoals hierboven uitgelegd, is het ratelen van uw katalysator een veelbetekenende indicatie dat er iets niet klopt. Het kan het hitteschild aan de buitenkant zijn of zelfs de kapotte honingraat aan de binnenkant.

3. Controleer Of Het Waarschuwingslampje Van De Motor Gaat Branden

Gelukkig hebben voertuigen nu waarschuwingssystemen om u te waarschuwen als er iets mis is. Het controlelampje gaat branden als het een probleem met uw katalysator detecteert.

U kunt een OBD2-lezer gebruiken om de codes te controleren. Als u er geen heeft, zal uw plaatselijke auto-onderdelenwinkel ze beoordelen. De code vertelt u precies welk probleem wordt gedetecteerd.

4. Ruik Naar Rotte Eieren

4 Ruik naar rotte eieren

Mocht u ooit een zwavelgeur ontdekken, zoals rotte eieren die uit uw eigen uitlaat komen, dan is een waardeloze kat een zeer waarschijnlijke boosdoener. Donkergekleurde rook die uit de uitlaat komt, is ook een andere indicator.

5. Verminderd Benzineverbruik

Samen met verminderde prestaties, is een verslechterend benzineverbruik een indicatie van inefficiëntie in het systeem dat waarschijnlijk wordt veroorzaakt door een verstopte of slechte omvormer.

6. Mislukte Emissietest

Omdat het de verontreinigende stoffen uit de eigen uitlaat verwijdert, is een katalysator een essentieel onderdeel van het slagen voor een emissietest. Als de uwe niet goed functioneert, zal uw voertuig waarschijnlijk defect raken. Gelukkig zullen ze u informeren over wat het probleem is, dus als het uw kat is, weet u dit voordat u het emissiestation verlaat.

Een Ratelende Katalysator Tot Zwijgen Brengen?

Nu we de waarschijnlijke oorzaken van geratel in de katalysator hebben besproken, is het nu tijd om over enkele oplossingen te praten. Met de volgende benaderingen kunt u een oudere kat herstellen en mogelijk .000 of meer besparen bij het vervangen ervan.

1. Uw Katalysator Reinigen

Een van de gemakkelijkste manieren om een katalysator tot rust te brengen en te herstellen, is door hem schoon te maken. Naarmate de tijd verstrijkt, kan ophoping in de kat een verstopping van de luchtstroom veroorzaken, wat leidt tot ongewenst geluid en slechte prestaties. Met deze reinigingsmethoden kunt u uw converter nieuw leven inblazen zonder dat u veel geld hoeft uit te geven aan het vervangen ervan.

2.

Met natriumhydroxide

Om de katalysator met natriumhydroxide te reinigen, moet u deze eerst in het voertuig verwijderen. Week vervolgens de binnenkant van de converter met een spuitfles. Zorg ervoor dat u van beide kanten op de kat spuit.

Laat de kat 20 minuten of langer zitten, zodat de verbindingen voldoende tijd hebben om te werken. Nadat je de verbindingen hun magie hebt laten werken, moet je het op de juiste manier uitspoelen. Het is mogelijk om hiervoor een slang te gebruiken, maar wees wel vrij uitgebreid. Nogmaals, zorg ervoor dat u van beide kanten afspoelt.

3. Lakverdunner Gebruiken

Lakverdunner kan een effectief hulpmiddel zijn voor het schoonmaken van een oude kat of een kat die gewoon aan efficiëntie verliest. Het is ook een gemakkelijke methode om te gebruiken. U wilt een gallon pure lakverdunner toevoegen aan uw benzinetank met ongeveer 45 liter benzine.

Duw het voertuig ongeveer 240 km voort en probeer het toerental gedurende ten minste 30 minuten op ongeveer 2500 of hoger te houden. Als de lakverdunner eenmaal door het systeem heeft gefunctioneerd, moet je verbeterde prestaties ervaren en hopelijk is het geratel ook verdwenen.

4. Gebruik Van Brandstof Met Een Hoog Octaangehalte En Brandstofadditieven

Het ziet er misschien te eenvoudig uit, maar soms is het enige dat u hoeft te doen om uw omvormer uit te spoelen, gas van hoge kwaliteit door uw systeem te laten lopen. Als u over het algemeen benzine met het laagste octaangetal gebruikt, probeer dan meerdere tanks met gas met een hoog octaangetal via uw voertuig te laten lopen.

Het kan voldoende zijn om de luchtstroom te vergroten en ratelende geluiden te stoppen. Op dezelfde manier kunnen bepaalde additieven worden gekocht die u zullen helpen uw kat schoon te maken zodra ze in uw benzinetank zijn toegevoegd.

5. Repareer Het Hitteschild Van De Katalysator

Als het hitteschild verloren bouten is of los is geraakt, kan dit leiden tot overmatig geluid terwijl de auto rijdt. Om dit te repareren, moet u eerst het hitteschild verwijderen. Dit kan worden bereikt door een paar bouten te verwijderen. Mogelijk moet u wat jojoba-olie gebruiken, omdat de bouten door de hoge hitte behoorlijk hardnekkig kunnen zijn.

Eenmaal geëlimineerd, was de kat grondig met water en zeep. Als de binnenkant wazig is, is het mogelijk om deze te polijsten met wat hoogkorrelig schuurpapier om maximale warmtereflectie te garanderen.

Voordat u op het hitteschild let, moet u wat anti-vastloopmiddel op de bouten aanbrengen. Zorg ervoor dat u ze vastdraait met de juiste koppelspecificaties.

6. Vervang Een Katalysator

De exorbitante kosten van het vervangen van een katalysator kunnen ertoe leiden dat veel mensen zich afvragen of het iets is dat ze zelf kunnen vervangen. Gelukkig is een reparatie niet zo ingewikkeld.

Zorg er echter voor dat u een direct fit-converter koopt die speciaal voor uw voertuig is bedoeld, geen universele pasvorm. Een wereldwijde kat zal gelast moeten worden, terwijl een voertuigspecifieke omvormer met bouten zal worden geïnstalleerd.

De eerste stap zou zijn om de bouten met kruipolie te overgieten, zodat ze kunnen worden verwijderd. Laat het een tijdje intrekken en gebruik vervolgens een dopsleutel om alle vier de bouten te verwijderen.

Het installeren van de kat is net zo eenvoudig. Plaats het op zijn plaats en monteer alle vier de bouten, zorg ervoor dat u eerst wat anti-vastloopmiddel aan elk van deze toevoegt. Draai de bouten vast tot het juiste aanhaalmoment.

Hoewel het een relatief eenvoudige handeling is, kan het zelf vervangen van de katalysator u een klein fortuin besparen door de auto in te halen bij een monteur.

Hoe Lang Gaat Een Katalysator Mee?

De katalysatoren in uw converter kunnen eeuwig meegaan omdat ze niet worden verbruikt in de chemische reactie. Andere factoren kunnen er echter voor zorgen dat een kat zijn functionaliteit verliest of faalt. Een te arm brandstofmengsel kan ervoor zorgen dat hij snel verstopt raakt.

Evenzo kan een cilinder die niet werkt de omvormer oververhitten en de levensduur drastisch verkorten. Afgezien van die voorvallen, moet uw katalysator zonder problemen blijven werken.

Vervangingskosten Katalysator

Uw voertuig moet een katalysator hebben om de uitstoot te doorstaan, dus als het slecht gaat, heeft u niet veel keus om het te vervangen. Helaas is het geen goedkoop onderdeel om te vervangen. Als je het naar een winkel brengt, kun je verwachten dat je ergens rond de .000 betaalt.

Er zijn een aantal strategieën om de kosten te verlagen. De componenten vormen het overgrote deel van de totale kosten, maar u kunt een goedkoper model krijgen door een aftermarket-merk te kopen in plaats van een OEM-apparaat.

Bovendien kunt u nog meer besparen door de kat zelf te installeren. Het is geen uitdagende vervanging en als je bekwaam bent met het gebruik van middelen, zou het geen groot probleem moeten zijn. Ik heb het installatieproces hierboven kort uitgelegd voor het gemak. Aangezien de arbeid voor vervanging wel -200 kan bedragen, bespaart u mogelijk heel wat geld.

Problemen Met Uw Eigen Katalysator Minimaliseren?

Omdat het zo duur is, zouden de meeste mensen waarschijnlijk liever hun katalysator niet vervangen.

Overstappen op brandstof met een hoog octaangehalte is de eerste stap. Dit kan helpen uw hele systeem uit te spoelen, zoals uw katalysator.

Zorg er bovendien voor dat u uw auto meeneemt voor routineonderhoud. Afstelling van de motor en testimonials die tijdens routinematige perioden worden uitgevoerd, kunnen u waarschuwen voor enkele ontwikkelingsproblemen voordat ze zich ontwikkelen tot iets groters. Als uw controlelampje gaat branden, moet u het meteen naar een monteur brengen om kostbare schade te voorkomen.

Als laatste, laat uw auto niet gedurende lange tijd inactief staan. Uw voertuig moet worden geduwd totdat het de bedrijfstemperatuur heeft bereikt. Hiervoor moet u mogelijk ongeveer 20 minuten rijden op snelwegsnelheden. Ik raad aan om dit minimaal één keer per week te doen.

Auto katalysator MX-5 voertuigkatalysator katalysator katalysator katalysator
  • Katalysator Kat voor Mazda MX-5 1,6 Bj 1990 tot 1994 Ps 116 Kat Cabrio
Uitlaattips 45-55mm Universele Auto Katalysator Uitlaatsystemen Uitlaat 60cm RVS Uitlaatpijp
  • De uitlaatpijp van de auto, slijtvast, roestvrij, lichtgewicht en duurzaam. Hoge...
  • 45-55mm Universele Auto Katalysator Uitlaatsystemen Uitlaat 60cm.
  • Weerstand tegen thermische schokken en scheuren, lange levensduur, het heeft en...
  • De belangrijkste functie is het omzetten van giftige gassen, wat helpt bij het...
  • De uitlaatpijp van de auto vermindert de uitlaatdruk, verbetert de prestaties...
Akozon Katalysator Test Kit, Auto Katalysator Tegendruk Test Kit M12 M18 Adapter Uitlaat Gereedschap Met Opbergdoos Voor Auto
  • Hoofdfunctie: de testerkit helpt u bij het diagnosticeren van het probleemgebied...
  • Diagnosegebied: De uitlaatdrukmeter helpt u om te zien of de katalysator of...
  • Nauwkeurige weergave: de uitlaatdrukmeter is voorzien van gemakkelijk af te...
  • Eenvoudig te gebruiken: sluit de kit gewoon aan op de zuurstofsensor van het...
  • Eenvoudig te dragen: het uitlaatdrukgereedschap kan worden opgeborgen in de...
RUIZHI Universele Zuurstof Sensor Extender 90 Graden Bung Uitbreiding Katalysator O2 Zuurstof Sensor Spacer Voor Auto M18X1.5 - Zilver
  • Materiaal: de zuurstofsensor is gemaakt van hoogwaardig ijzer, slijtvast en...
  • Eenvoudig te installeren: snelle en eenvoudige installatie, directe...
  • Uniek ontwerp: het oppervlak is zilver en het uiterlijk is zeer aantrekkelijk en...
  • Functie: de zuurstofsensor kan worden gebruikt om de brandstofefficiëntie te...
  • Toepasbaarheid: Geweldig voor de meeste voertuigen. Deze spacer is voorzien van...
HELLA 6PA 009 166-951 Lambdasonde - 4-polig - voor katalysator - Kabel: 720mm
  • past op o.a. VW Golf IV (1J1) (svp exacte voertuigapplicatie controleren)
  • Regelsonde
  • Toonaangevende leverancier voor de onafhankelijke aftermarket
  • Verbeterde bescherming tegen oververhitting voor een langere levensduur in...
  • Vermindering van de uitstoot
  • Verhoogde prestaties
  • Verbeterde efficiëntie
HELLA 6PA 009 166-911 Lambdasonde - 4-polig - voor katalysator
  • past op o.a. Seat Ibiza II (6K1) (svp exacte voertuigapplicatie controleren)
  • Lengte: 620mm
  • Regelsonde
  • Toonaangevende leverancier voor de onafhankelijke aftermarket
  • Verbeterde bescherming tegen oververhitting voor een langere levensduur in...
  • Vermindering van de uitstoot
  • Verhoogde prestaties
HELLA 6PA 009 166-851 Lambdasonde - 6-polig - voor katalysator - Kabel: 800mm
  • past op o.a. VW Polo (9N_) (svp exacte voertuigapplicatie controleren)
  • Regelsonde
  • Toonaangevende leverancier voor de onafhankelijke aftermarket
  • Verbeterde bescherming tegen oververhitting voor een langere levensduur in...
  • Vermindering van de uitstoot
  • Verhoogde prestaties
  • Verbeterde efficiëntie
HELLA 6PA 009 166-821 Lambdasonde - 6-polig - voor katalysator - Kabel: 1500mm
  • past op o.a. VW Golf IV (1J1) (svp exacte voertuigapplicatie controleren)
  • Regelsonde
  • Toonaangevende leverancier voor de onafhankelijke aftermarket
  • Verbeterde bescherming tegen oververhitting voor een langere levensduur in...
  • Vermindering van de uitstoot
  • Verhoogde prestaties
  • Verbeterde efficiëntie