Waarom Zijn Motorfietsen Zo Luid? Hier Is Het Antwoord

Misschien reed of liep u langs en hoorde u een fiets op u af komen? Vraagt u zich af waarom motorfietsen zo luid zijn? Je hoort ze misschien voordat je ze ziet! Misschien is dat een reden; om anderen bang te maken dat ze komen?

Waarom zijn motorfietsen zo luid? De kwetsbare motor en de lengte van de uitlaatbuis zouden de werkelijke reden zijn waarom fietsen luid zijn. Er is geen geïsoleerd motorcompartiment om het geluid te dempen. Bovendien zijn de uitlaat en uitlaat niet lang genoeg om de uitlaat en de lucht te vertragen, waardoor het luider naar buiten komt.

Hoe meer we begrijpen over hoe of waarom iets gebeurt, zoals een luide fiets, hoe meer begrip we voor het probleem kunnen hebben. In deze gids leg ik uit waarom fietsen luid zijn. Ik zal eens kijken waarom mensen harder fietsen. Kijk dan eens naar enkele wetten die te maken hebben met motorlawaai. Ik hoop dat het je zal helpen begrijpen waarom motorfietsen luid zijn.

Waarom Zijn Motorfietsen Zo Luid?

Motorfietsen zijn klein en hebben slechts twee of soms drie wielen. De motorfiets begon met het inbouwen van een motor in een fiets. Dus we lijken deze te zien als de trapfietsen uit onze jeugd, die erg stil waren.

Aan de andere kant produceren de motoren op fietsen meer energie dan beide benen en meer geluid. Geluidsonderdrukking bij een fiets is moeilijker dan bij andere wegvoertuigen.

Of het nu single, twin, triple of quad is, het motorcompartiment is open. We horen de zuiger duizenden keren per minuut schieten; we zien het zuigerhuis met de koelribben. Er is geen motorruimte met geluidsisolatie om de motorgeluiden te stoppen.

Motorfietsen zijn lichter dan andere voertuigen. Dit betekent dat de motor lichter en compacter is voor pasvorm en balans. Dit zorgt voor minder stof om geluid te blokkeren of te absorberen.

De meeste auto’s hebben uitlaatpijpen van 8 tot 4,9 m lang. Ze hangen aan het frame en strekken zich uit van het uitlaatspruitstuk naar de achterbumper.

De lengte van de pijp en zijn eigen diameter helpen ook om het geluid te beheersen. Hoe langer de afzuiging en lucht in de buis moeten rondspringen, hoe meer energie en geluid ze verliezen. De uitlaatdruk van 80 tot 100 psi komt uit de uitlaatpoort in 2800 fps.

De uitlaat onder druk reist rechtstreeks naar de conische vortexpijpen van een fiets waarbij een deel van de elektriciteit wordt hergebruikt. Het brult dan het einde uit met veel meer kracht en meer geluid dan de meeste auto’s.

Geluiddempers zijn al lang gewend aan het stille motorgeluid. Op een voertuig zijn ze een zware resonantiedoos. Het bevat geperforeerde buizen en kamers die zijn gemaakt om het uitlaatgeluid te minimaliseren.

Op een motorfiets heeft de uitdrukking geluiddemper betrekking op de pijpen en eventuele schotten die worden gebruikt om het geluid te beheersen. Een 2-takt en een 4-takt uitlaatpijp zijn ontworpen om het vermogen en de acceleratie te verbeteren. Ze voeren een deel van de uitlaatenergie terug naar de motor, waardoor een deel van hun kracht die van het einde komt, afneemt. Maar het dempt niet veel geluid.

Motorfietsen zijn luid vanwege de open motorruimte, waardoor het geluid open kan reizen. De korte uitlaat faalt in het dempen veel geluid, en de uitlaat is ook niet veel stil. Er worden echter verbeteringen doorgevoerd terwijl wetgevers, de industrie en fans werken om zoveel mogelijk geluid te dempen, en ook enkele klachten.

Waarom Rijden Mensen Op Extreem Luide Motorfietsen?

Waarom Rijden Mensen Op Extreem Luide MotorfietsenVeel oudere fietsen kwamen uit de fabriek met sanitair dat het vermogen maximaliseerde met weinig aandacht voor geluid. In recentere jaren verlaten fietsen fabrieken met snellere uitlaatsystemen. Ze zijn zeker niet stil, maar zullen je kiezen niet op een drive-by zetten.

Veel rijders geven de voorkeur aan de klassieke audio en verwisselen de molenpijpen buiten. Andere mensen beweren dat het luidere geluid bestuurders bewuster maakt en ongevallen helpt verminderen. Hoewel dat plausibel klinkt, zijn er geen bemoedigende whitepapers over dit onderwerp.

Sommige renners doen het om te ergeren, of om een beeld dat ze van zichzelf hebben te ondersteunen. Wat de reden ook is, het is meestal een individuele keuze en niet iets waar alle rijders van houden.

Bovendien verminderen luide rechte pijpen de prestaties en het vermogen van lage en middelgrote afmetingen. Ze verbeteren de race- en snelwegprestaties, maar zijn niet goed voor stadsritten. Het is ook erg belangrijk om op te merken dat luide fietsen de aandacht trekken, en dat kan soms kostbare aandacht zijn.

Mogen Motorfietsen Zo Luid Zijn?

Motorfietsen worden, net als de meeste straatlegale voertuigen, allemaal gecontroleerd op geluid. De Amerikaanse EPA heeft voorgeschreven dat fietsen voor gebruik op de weg vanaf 1986 de geluidsemissies van 80 dB niet mogen overschrijden.

Uitlaatsystemen moeten ook het EPA-label hebben om het op straat te kunnen gebruiken. In de fabriek geïnstalleerde leidingen onderdrukken het geluid en verminderen vervuilende stoffen, terwijl de prestaties worden gegarandeerd.

De meeste aftermarket-buizen hebben geen EPA-stempel in reliëf en zijn niet voor gebruik op wegen. Ze zijn bedoeld voor gebruik op fietsen die strijden op gesloten paden waar de prestaties bij hoge toerentallen tot het uiterste worden gedreven. Ze zijn niet geschikt om door de buitenwijken te tuffen. De verantwoordelijkheid voor de handhaving ligt bij het personeel van de lokale en nationale wetshandhavingsinstanties.

Een grasmaaier werkt op 90dB. Het interieur van de metrowagen heeft een geluidsniveau van 95dB. Een motorfiets zou dus stiller moeten zijn. Helaas zetten veel rijders semi-pipes op in de overtuiging dat ze beter zijn.

De politie heeft niet genoeg agenten om alles af te dwingen. Ze hebben ook geen decibelgeluidsmeters in hun holsters gekalibreerd.

Bovendien betalen degenen die worden betrapt de boete en schakelen ze terug naar OME-buizen voor beoordeling. Na beoordeling installeren ze vervolgens de luidruchtige aftermarket-buizen opnieuw. Het belangrijkste punt, motorfietsen mogen niet luid zijn.

Wetten Voor Motorgeluiden

Zesenveertig staten ondersteunen het federale EPA-mandaat met betrekking tot geluid en OME-uitlaatsystemen. Pennsylvania, Vermont, Michigan en Oregon hebben het niet of verwarren het met legalese. Landen die ongemanipuleerde en goedgekeurde leidingen met EPA-reliëf nodig hebben, maken het gemakkelijker om te handhaven.

Veel staten splitsen het geluid op naar modeljaar en snelheid. Pre-1969, of 70, of 72, of 73, is tot 90dB+ bij een bepaalde snelheid. Of 84dB of zelfs 88dB bij 0-35mph, en 88dB of 90dB+ bij hogere snelheden.

De EPA-vereiste voor de meeste straatlegale fietsen van na 1985 is 80 dB. Het is echter de verantwoordelijkheid van de staten om te bepalen hoe ze federale beslissingen zullen uitvoeren.

Om alleen geluid af te dwingen dat ongebruikelijk of overdreven is, is meestal het gebruik van een gekalibreerde audiometer nodig. Niet zo eenvoudig als het klinkt. De app op een mobiele telefoon zal niet standhouden in de rechtbank, dus een meter met een veldkalibratiekit is vereist. De meter pikt andere geluiden op die mogelijk luider zijn en een foutieve aflezing geven.

De fabrieksevaluatie voor motorfietsen om EPA-goedkeuring te krijgen, gebeurt onder gecontroleerde omstandigheden. De fiets staat op vol gas met meters op 15,0 m in de fiets die moeilijk te repliceren zijn aan de kant van een straat. Elke fiets in beslag nemen voor degelijke tests is niet verstandig. Dus velen krijgen korting, tenzij ze iets anders doen dat verboden is.

Kan Er Een Geluidslimiet Zijn Voor Motorfietsen?

Ja, er zijn geluidslimieten voor motorfietsen. De EPA heeft een limiet van 80 dB ingesteld op alle motorfietsen van na 1985. Tot op zekere hoogte heeft de meerderheid van de staten wetgeving gevolgd die federale regelgeving ondersteunt.

Helaas is het vertroebeld met modeljaar- en snelheidskwalificaties. Voeg stadsverordeningen toe aan deze verwarring, en het is geen wonder dat de wetshandhaving misschien laks lijkt op fietslawaai.

Uitlaatwetten Voor Motorfietsen In Californië

De nieuwe regelgeving van de fietsuitlaat van Californië verplicht tot handhaving van correcte schendingen van meer dan 95dBA. Er staat dat meting van geluidsovertredingen op 15,2 m van het verplaatsingspunt moet worden uitgevoerd. Het geluidsniveau is echter afhankelijk van het bouwjaar.

Fietsen gemaakt vóór 1970 zijn het hoogst op 92dBa, die gemaakt in 71 en 72 zijn beperkt tot 88dBa en 73 en 74 tot 86dBa. Cycli die vóór 1986 maar na 1974 zijn geproduceerd, zijn beperkt tot 83 dBa. Alle motorfietsen gemaakt na 1985 tot 80dBa.

Verder moeten alle uitlaatsystemen voorzien zijn van het juiste EPA-label. Als het niet actueel is, wordt het beschouwd als een tweede bres die wordt toegevoegd aan de oorspronkelijke geluidsovertreding. De regelgeving verbiedt ook het toevoegen van apparaten aan de leidingen die geluiden produceren met een hoge toonhoogte. Het verbiedt de verkoop van straatlegale voertuigen die de aanvaardbare geluidslimieten overschrijden.

Assembly Bill 1824 stelt de politie in staat om hun oordeel uit te oefenen en straffen uit te vaardigen. Boetes zijn verplicht en variëren van maximaal Tot daarbovenop komen administratieve lasten, die variëren van tot meer. Vrijstellingen op de geluidswetten worden aangeboden voor fietswedstrijden of georganiseerde wedstrijden tegen betaling.

Is Een Luide Motorfiets Veiliger?

We horen vaak iets voordat we dit zien, zo luidt het gezegde. Het meeste geluid dat door een motorfiets wordt gegenereerd, wordt echter vanaf de achterkant van de uitlaatpijp geblazen.

Dus kondigt het een fietslocatie aan nadat het is gepasseerd. Een ander probleem met luide fietsen zijn de geluidsecho’s, waardoor het voor automobilisten moeilijk is om te weten waar het is. Dus ze lijken aan te nemen dat je ergens anders bent.

Een luide fiets die tegen een autoraam blaast, kan ervoor zorgen dat de bestuurder uitwijkt, vaak in de richting waarin hij naar de oorsprong van het geluid kijkt. Bovendien maakt het zitten in het midden van al dat lawaai het moeilijk om naar andere voertuigen om je heen te luisteren. Ik heb veel meningen over dit probleem gevonden, maar geen documentatie om de bewering te ondersteunen dat een luide fiets de voorkeur heeft boven een stille.

Hulpverleners klagen vaak dat automobilisten ze niet zien. Chauffeurs vinden hun felgekleurde vrachtwagens niet met knipperende lichten en loeiende sirenes. Dus vraag jezelf af, waarom zou een super luide snel bewegende kruisraket of cruiser zichtbaar zijn.

Motorfietsen Die Niet Luid Zijn

Veel straatlegale fietsen die in de VS worden aangeboden, moeten voldoen aan de EPA-criteria voor geluidsemissie. Sinds 1985 is dat 80 dB. Dus hoewel fietsen stiller zijn dan een grasmaaier, sneeuwblazer, bandschuurmachine of een benzinetruck, zijn ze nog steeds luid. Ter vergelijking: realiseer je dat licht verkeer 50 dB aan geluid genereert, dus een motorfiets van 80 dB zal 1000 keer luider lijken.

Grote vliegende fietsen en cruisers lijken stiller te zijn dan fietsen met kleine cilinderinhoud. Dat kan te wijten zijn aan meer overspanning en ruimte om meer audiocontrole toe te voegen. Kleinere fietsen lijken misschien luider, maar ze moeten ook aan regelgeving voldoen.

Zelfs Harley Davidson moet aan de geluidsnormen voldoen. Lawaaierige fietsen zijn ofwel oude fietsen die zijn gemaakt voordat de normen werden afgedwongen. Of ze hebben gewijzigde of aftermarket-uitlaatsystemen die niet voldoen aan de criteria voor geluidsemissies.

Fabrikanten zijn trots op het creëren van krachtige maar stille fietsen. Sommigen werken aan elektrische fietsen die bijna geruisloos rijden. Zelfs Harley Davidson rijdt op elektrische fietsen. Ik vraag me af of ze een stillere dreun zullen hebben?