Welke Maat Is De Wiellagermoer? Volledige Gids

Wat Is Wiellager?

Het wiellager, dat de naaf en het wiel verbindt, is een essentieel onderdeel van het verzamelen van het wiel. Het bestaat uit een aantal metalen kogels of spanners (vastgedraaid en stalen lagers), die bij elkaar worden gehouden door een metalen band. Hierdoor kan het wiel perfect draaien met minimale erosie.

Wiellagers zijn veiligheidsbasisonderdelen die bedoeld zijn om uitgespreide en cruciale lasten te ondersteunen die worden veroorzaakt door aantrekkelijke energie, snelheidsverhoging, rem- en bochtkrachten, dus ze moeten worden vervangen als ze niet meer op de juiste manier werken.

Type Wiellager:

Het observeren van de juiste wiellagermoermaat kan precair zijn als u geen flauw idee heeft wat de maat van de wiellagermoer is. De maat van uw wiellagermoeren wordt bepaald door vele factoren, waaronder het type vrachtwagen dat u bestuurt en de hoeveelheid gereden banden.

Het kan 5/41 cm zijn met 26 snaren per inch. M8-1,00 moeren passen misschien, aangezien 25,4 TPI (wat heel dicht bij 26 TPI ligt) en 7,9 mm (8 mm) extreem dichtbij zijn. Begin met het bepalen van uw LBS. Neem vervolgens de bestuurdersstoel.

De gemiddelde levensverwachting voor wiellagers is 136.000-160.000 km (of ongeveer 85.000-1000.000 mijl). De werkelijke levensduur van een bandlager hangt af van de staat en het gebruik ervan.

Laat-modelauto’s hebben wiellagers die kunnen worden vastgezet en die geen ondersteuning of veranderingen vereisen. De meeste wiellagers kunnen minstens 150.000 mijl meegaan. Veel professionals en doe-het-zelvers vinden dat er bij het remmen geen reden is om op wiellagers te letten. Omdat de lagers echter geen ondersteuning nodig hebben, moeten ze worden beoordeeld om ervoor te zorgen dat ze hun werk veilig kunnen doen.

Slechte wiellagers maken mogelijk geen geluiden of piepen luid genoeg om het woord te verspreiden. Veel mensen kunnen duidelijk zien dat ze het stoppunt hebben bereikt. Anderen rollen echter rustig door totdat ze uit het niets plat vallen.

Fout Wiellager

Als er een wiellagerstoring optreedt tijdens het rijden op snelwegsnelheden, kan het voertuig een wiel verliezen. Dat is de reden waarom de wiellagers constant moeten worden gecontroleerd op losraken of onaangenaamheden bij het afstellen van de remmen. De fundamentele redenen dat een wiellager tekortschiet zijn:

  • Onjuiste installatie en onjuist gereedschap, zoals een hamer, slagmoersleutel of een hamer, kunnen de buiten- en binnenkant van het wiellager beschadigen. Dit kan leiden tot een voortijdige explosie. Het hergebruiken van oude versieringen zoals schroeven, moeren, borgringen, splitpennen en afdichtingen in plaats van ze te vervangen door nieuwe kan ertoe leiden dat het wiellager onder ongebruikelijke of gevaarlijke omstandigheden werkt, waardoor de wiel- en lagerslijtage toeneemt en het risico op een auto-ongeluk toeneemt .
  • Schade door slingeren of hulpeloze straatkwaliteit, alle effecten die door een kuil gaan, over hindernissen rollen of de stoeprand raken, kunnen een wiellager beschadigen en de levensduur ervan verkorten.
  • Inferieure kwaliteit wiellager, een wiellager staat constant onder gigantische spanning. Wiellagers die zijn gemaakt van materialen van inferieure kwaliteit kunnen een hulpeloze hittebehandeling ondergaan, wat voortijdige slijtage en teleurstelling tot gevolg heeft.
  • Rijomstandigheden, door diep water of modder, kunnen ervoor zorgen dat uw wiellagers te kort komen. Water, modder of andere giftige stoffen, zoals resten of straatzout, kunnen langs de afdichtingen komen en de lagers bereiken, wat kan leiden tot olie- en lagerschade.
  • Voertuigaanpassingen, inclusief het monteren van bredere of langere randen, banden met stijvere beveiligingen en lagere koordverdelers, evenals onthullingen van de ophanging, kunnen de belasting van de wiellagers vergroten en de slijtage versnellen. Om slijtage aan wiellagers te beperken, moet u ervoor zorgen dat u de randen, banden, beveiligingen, veren en andere uitrusting gebruikt die door de voertuigfabrikant is geleverd.

De wiellagers in veel voertuigen zijn bedoeld voor normaal, licht verplicht rijden. Ze zijn niet ontworpen om ongewoon hoog vermogen in bochten of zware lasten aan te kunnen. Veel reizigersvoertuigen, evenals sommige lichte vrachtwagens en SUV’s, hebben tweevoudige metalen kogellagers in hun midden. Dit is in plaats van meer geaarde rollagers.

Dit is een kostenbesparende vooruitgang die autofabrikanten in veel situaties toepassen. Wanneer een voertuig hard wordt gereden en wordt blootgesteld aan ongewoon hoge bochtbelastingen, legt dit een enorme druk op de wiellagers en kan het leiden tot vroegtijdige lageruitval. Dit is een typisch evenement op patrouillewagens, racevoertuigen, zelfs taxi’s en transportvoertuigen.

Tekenen Dat U Mogelijk Een Wiellager Moet Vervangen

Er zijn een paar tekenen die versleten en gebombardeerde wiellagers kunnen vertonen, waaronder:

  • U controleert de ontwikkeling, zodat uw voertuig vrij aanvoelt.
  • Uw voertuig voelt aan alsof het opzij trekt. U kunt ook voelen dat uw voertuig van u wegrijdt.
  • De banden slijten om onbekende redenen ongelijkmatig.
  • Je kunt een vreemd verpletterend geluid horen dat sterker wordt als je versnelt. Dit kan ook komen door beschadigde banden, dus als u dit hoort, stop dan wanneer u beschermd bent en onderzoek uw banden.
  • Het kan een vreemd mompelend geluid zijn dat wijst op versleten lagers. Er zijn echter andere redenen voor.
  • Een geluid dat klinkt als een kaartspel dat tegen een fiets wordt gegooid, kan ook wiellagers van een bombardement laten zien.
  • Donderende geluiden kunnen een teken zijn dat de wiellagerafdichting beschadigd is.
  • Een ander teken is een klikkend geluid bij het draaien van het voertuig.
  • Uw lagers kunnen gevaar lopen als u ongebruikelijke trillingen voelt bij lage snelheden.
  • Ervan uitgaande dat uw geleidingswiel wiebelt of trilt in uw greep, kan dit komen door versleten lagers.
  • Als u scheve slijtage aan uw remkussens constateert, kunnen versleten wiellagers de boosdoener zijn.
  • Onverwachte, verrassende of snelle kilometers op de banden kunnen te maken hebben met uw wiellagers.

Rijden Met Slechte Wiellagers

Het is uiterst ongebruikelijk dat wiellagers onmiddellijk en volledig ontploffen nadat u de eerste symptoom (en) hebt opgemerkt. U kunt het beste niet altijd met een versleten wiellager rijden.

Zoals je hebt gezien, is het wiellager essentieel om je wiel aan je auto te bevestigen. Elke omissie in dit verband kan ernstige gevolgen hebben voor uw aandrijfas, besturingssysteem en uw algehele gezondheid.

Conclusie

Welke maat is de wiellagermoer? Deze vraag is afhankelijk van het merk en model van uw voertuig. We denken er echter even over na, gezien de grootte van uw wiellagers.

Beginnend met de uitwendige meting van uw wiellager, die bepaalt welk soort sleutel of hulpstuk u erop wilt monteren. U kunt ook een online minicomputer zoals deze gebruiken om de grootte van alle benodigde apparaten te bepalen, zelfs als u geen standaardmeting heeft.

Veel Gestelde Vragen

Wilt U Alle Wiellagers Van Uw Voertuig Vervangen?

Het is niet nodig om al uw wiellagers in één keer te vervangen. Als een meevaller met een stel wiellagers is geflopt, moet je die vervangen. Je andere wiellagers zouden nog een hele tijd moeten blijven werken.

Hoe Dicht Moet De Moer Op Een Wiellager Zitten?

U moet de moer op de as vastdraaien totdat deze goed vastzit, zonder enige zijdelingse speling. Daarna kunt u de moer ongeveer een kwart inch losmaken. De moervinger moet strak zitten totdat de paleismoer of splitpen wordt gebruikt.

Wat Zijn Middenmoeren?

De naafmoeren houden de aandrijfas in het wielcentrum van voertuigen met voorwiel (44 of 44) en zijn verantwoordelijk voor het daar houden. Als u de zeshoekige moeren op uw voertuig wilt vervangen, voert u hier uw registratiesubtiliteiten in en ziet u ze als uw ideale pasvorm. De centrale moer is een essentieel onderdeel van wat u in uw voertuig laat rijden.