Wat Gebeurt Er Als Een Helikopter Zijn Rotor Verliest? Gids

Wat Gebeurt Er Als Een Helikopter Zijn Rotor Verliest?

Wat gebeurt er als de rotor van een helikopter beschadigd is? Een helikopter zal niet op de grond neerstorten of in een schreeuw exploderen zoals Hollywood het voorstelt.

Een autorotatie, een gecontroleerde vluchtmanoeuvre, maakt gebruik van zwaartekracht en potentiële energie om het lood van de helikopter te beheersen. Het vinden van een geschikt gebied om te landen is het leuke gedeelte! Zullen we naar het artikel gaan?

De piloot start een autorotatie wanneer de rotor van een helikopter beschadigd is. Terwijl de helikopter scheert tijdens de duik, zorgt niet-stromende lucht ervoor dat de hoofdrotor blijft draaien en potentiële energie weggooit. Om te landen, verandert de piloot die energie in lift-overs om de landing op te vullen voor een soepele score.

Een staartrotor voor een helikopter heeft twee essentiële capaciteiten. Het geeft een tegenwerkende kracht aan de hoofdrotor van de helikopter; zonder de zijwaartse druk van de staartrotor, zou de kracht die door de hoofdrotor wordt gegenereerd het lichaam van de helikopter de andere kant op draaien.

De twee rotoren zijn verbonden door een overbrenging die garandeert dat de rotoren gesynchroniseerd zijn en elkaar niet raken tijdens een rotorstoring. Tandemrotorplannen bereiken gier door inverse links en rechts cyclisch op elke rotor toe te passen, waardoor de twee afwerkingen van de helikopter in omgekeerde lagers worden getrokken.

Wat Is Rotor Gets?

Als de rotor van de helikopter het begeeft, wordt alles rustig in de cockpit en zal de machine brutaal opzij gieren. Op het moment dat dit gebeurt, moet de piloot het aggregaat onmiddellijk naar beneden halen, de pek van de rotorbladen halen en een schietlood starten.

Falen treedt op wanneer het vliegtuig al laag op hoogte is. De piloot kan de groep verkleinen of de helikopter landen zodra deze de grond heeft geraakt. De staartrotor kan een gevaar vormen voor grondteams die in de buurt van draaiende helikopters werken.

Oorzaken Voor Het Falen Van De Staartrotor

De staartrotor kan defect raken als het toonhoogteveranderingsmechanisme niet meer werkt. Een gebrek aan staartrotoraandrijving kan een crisis veroorzaken door het aggregaat naar beneden te halen om de situatie onder controle te krijgen. De piloot had vele malen geoefend met gesimuleerde pitch change storing crisislandingen.

Als deze controle-input ontbreekt of verslechtert vanwege externe factoren zoals grote hoogte, ongunstige wind, hoge temperaturen of vanwege onvolkomenheden in de afhandeling, kan de helikopter snel gek worden. Zo’n eigenaardigheid wordt in de helikopterwereld ‘loss of tail rotor adequacys’ of LTE genoemd.

Als de helikopter niet wordt bestuurd, zal hij de neiging vertonen om plotselinge, ongecontroleerde gieren te maken die zich uiteindelijk zullen vormen in een hoge draaisnelheid. Deze toestand kan moeilijk te herstellen zijn als er geen beschikbare luchtsnelheid is. Het vereist een overgang naar een automatische rotatie die de kracht van de transmissie en rotor elimineert.

Autorotation gebruikt stroomopwaartse lucht van de glijdende helikopter om elk hoofdrotorblad aan te drijven. Hierdoor blijft het hoofdrotorframe in beweging en wordt potentiële energie weggegooid zoals een windturbine. Deze opgeborgen energie wordt gebruikt voor de landing. Het verhoogt het toerental van de hoofdrotor om voldoende lift te bieden om de landing te dempen.

Elke helikopter is uitgerust met een apparaat dat een Freewheel-eenheid wordt genoemd. Dit werkt als een eenrichtingslager. De vrijloopeenheid brengt het vermogen over van de rotor van de helikopter naar de transmissie op het moment dat deze wordt getankt.

Op het moment dat de rotor stopt, ontkoppelt dit eenrichtingslager automatisch de rotor van de transmissie, zodat het hoofdrotorframe ongeremd kan draaien, dus Freewheel Unit. Zonder deze gadget zou een helikopter in een steen veranderen en op de grond vallen.

Een opeenvolging van stappen is vereist om een succesvolle landing te voltooien als een helikopterrotor niet goed werkt.

Staartrotor Defect

Als de staartrotor tijdens de vlucht uitvalt, kan de motorkracht nooit meer worden tegengegaan door de staartrotor en is ongecontroleerd draaien van het vliegtuig aannemelijk. De meeste fabrikanten vragen om een onmiddellijke autorotatie. In plaats daarvan hebben sommige een lopende landing nodig.

Bij hogere snelheden hebben de meeste vliegtuigen voldoende weerhaanstabiliteit, zodat een beperkte hoeveelheid kracht de vlotter kan verlengen of zelfs hoogte kan behouden totdat een geschikt landingsgebied is bereikt.

Autoroterend

Een autorotatie kan het falen van de staartrotor tijdens de vlucht normaliseren, omdat het de kracht tot nul reduceert. Een probleem met een autorotatie is dat het voor de piloot moeilijk of buiten het bereik van de mogelijkheden zal zijn om het landingsgestel tijdens de score uit te lijnen met het grondspoor.

Als de helikopter met voorwaartse snelheid landt, kan er een kanteling optreden. Het is vaak onmogelijk om uitglijden bij kalme wind te voorkomen. Een mogelijke opstelling is dat de piloot de choke gebruikt om te helpen bij het uitlijnen van het landingsgestel.

Transmissieweerstand zal normaal gesproken je neus iets naar links gieren. Motorkracht kan je neus naar rechts gieren totdat je het eens bent met het grondspoor. Het belangrijkste probleem is dat choke-manipulatie interessant is en extreem vertraagd in een turbinevliegtuig. De scorefase is snel en geeft de piloot slechts een korte tijd om de choke te gebruiken.

Lopende Landing

Lopende landingen kunnen worden gebruikt om de helikopter op extreem lage vermogensstanden te laten landen. Een linkse zijwindbenadering geeft de helikopter meer kracht zonder rechts gieren te veroorzaken. De choke kan de pallet uitlijnen en omdat alles geleidelijk gebeurt, heeft de piloot meer gelegenheid om met de choke te reageren.

Dit type landing heeft één nadeel: piloten zullen minder vaak autorotaties oefenen dan lopende landingen. Score snelheid in een lopende landing zonder staartrotor is op aanvraag voor 10-20 bossen. Individuen kunnen gemakkelijk gewond raken door met hoge snelheid met zulke hoge snelheden te vliegen als de piloot een fout maakt en de helikopter wordt omgedraaid.

Auto-rotaties eindigen echter vaak in een paar trossen, zelfs op rustige dagen. Rollovers kunnen gevaarlijker zijn dan andere verwondingen omdat het tempo lager is.

Een Andere Manier Om De Running Landing Te Doen

Als een ondiepe nadering denkbaar is, is een andere manier om de helikopter te landen te benaderen, vergelijkbaar met een lopende landing, maar met een marginaal hogere luchtsnelheid. De piloot zal affakkelen om de grondsnelheid te verminderen op het punt waar de pallet zich zeer dicht bij de grond bevindt.

De piloot gebruikt zijn vermogen om het vliegtuig van de grond te houden als de luchtsnelheid daalt en tot rust komt. Tegelijkertijd blijft hij cyclisch gebruiken om de grondsnelheid te verlagen. Het vliegtuig zal door de stroom aan de kant worden geduwd. Als de piloot cyclisch blijft gebruiken om de grondsnelheid te verlagen, kan de choke worden gesplitst op dezelfde manier als de grondsnelheid.

De helikopter wordt vervolgens geland met een normale zwevende autorotatie. De helikopter wordt geland met een normale zwevende autorotatie. Dit is mijn favoriete techniek. Ik krijg meestal 90 graden rotatie voordat ik de choke kan loslaten.

De rotatie wordt normaal gesproken ruim voor de partituur gestopt en ik zet meestal een korte beweging aan in de richting van het pad waar de pallet met de cyclische op wijst, om een delicate partituur te krijgen. Deze methode wordt niet aanbevolen, tenzij je iemand hebt om het te demonstreren. Als je echter een ervaren piloot kunt vinden die het je kan laten zien, is dit waarschijnlijk de beste manier om te landen zonder staartrotor. (Dat betekent echter niet dat u de fabrikant negeert).

Conclusie

Dat is alles wat we hebben over Wat gebeurt er als een helikopter zijn rotor verliest? Als de staartrotor tijdens de vlucht uitvalt, kan de rotorkracht nooit meer worden tegengegaan door de staartrotor en is ongecontroleerd draaien van het vliegtuig aannemelijk. Fabrikanten raden een onmiddellijke autorotatie aan. Anderen vragen om een lopende landing.

Vaak Gestelde Vraag

Zijn Helikopters Uitgerust Met Remmen?

De rotorrem is een hydraulisch gestuurde, cilinder-aangedreven reminrichting die de rotor van de helikopter stopt. Elk rotorremsamenstel is gemaakt van een remplaat, erosieoppervlakken en twee cilinders die tegen de remcirkel aanlopen.

Kan Een Helikopter Vliegen Zonder Stroom?

Een helikopter is niet zoals een vliegtuig dat lange afstanden kan afleggen zonder stroom en veel geld kost. Helikopters hebben een onderliggende mechanische besturing, de zogenaamde aggregaatpitch-schakelaar, waarmee ze geleidelijk kunnen duiken en landen, ongeacht of de motor doorgaat. Autorotatie is de naam van deze manoeuvre.

Gebruiken Helikopters Diesel?

Helikopters verbranden traditioneel luchtvaartbenzine, of stroombrandstof, termen die vrij eenvoudig zijn. De vorige wordt gebruikt in helikopters met kleinere motoren, terwijl de laatste wordt bewaard voor turbineaangedreven helikopters. Sommige ideeën gebruiken ook volledig elektrische stroom of diesel.