Waarom Werken Koelventilatoren Alleen Als De Temperatuursensor Is Losgekoppeld? Oplossing

Koelventilatoren Werken Alleen Als De Temperatuursensor Is Losgekoppeld

Wanneer een koelventilator alleen werkt als de temperatuursensor is losgekoppeld , wat is dan off-base?

Als uw koelventilator niet werkt wanneer de temperatuursensor is aangesloten, zijn er twee mogelijke oorzaken.

Wat als we deze oorzaken en antwoorden onderzoeken om u weer op weg te helpen met het koelframe in uw voertuig?

Een belangrijk onderdeel van het koelsysteem van een auto is de koelvloeistoftemperatuursensor. Zonder een correct werkend koelraamwerk zal de motor heet worden, waardoor de motor verspillend gaat werken en echte schade kan veroorzaken.

De koelvloeistofsensor is een thermometer die de interne motortemperatuur doorgeeft aan de motorbesturings-pc.

Informatie van de sensor wordt door de pc gebruikt om aanpassingen te maken aan het brandstofinfusieraamwerk, de starttiming en andere motoronderdelen.

De koelventilator blaast lucht over de radiator om de koeling te versnellen.

De koelventilator wordt af en toe geschakeld zoals vereist door de motorbesturings-pc op basis van informatie van de koelvloeistoftemperatuursensor.

Een defecte koelvloeistoftemperatuursensor kan ertoe leiden dat een ventilator niet wordt gebruikt zoals verwacht, waardoor de motor oververhit kan raken.

De interne temperatuur van de ontstekingsmotor wordt geregeld door de koelvloeistoftemperatuursensor.

Geïnitialiseerd in OBD (boorddiagnose) en OBD II (voertuigen geproduceerd vanaf 1996 en daarna), wordt de sensor overspoeld in het koelvloeistofframe om het koelvloeistofgarantieniveau te screenen.

Lage koelvloeistof geeft niet voldoende temperatuurbeveiliging om de interne warmte adequaat te regelen. De ECT-sensor kan dus worden aangetast.

Koelvloeistofniveausensor

Koelvloeistofniveausensoren helpen bij het observeren van koelvloeistof in de motor van een auto, en deze gadgets sturen ook een grote groep informatie naar de pc van het voertuig.

De locatie van de sensor varieert van model tot model en een paar auto’s kunnen er meerdere hebben.

De locatie van de koelvloeistofsensor is afhankelijk van de fabrikant en het model van het voertuig.

De koelvloeistofsensor bevindt zich meestal in het inlaatspruitstuk. Sommige fabrikanten plaatsen het echter in de kamerkop. Alle sensoren zijn zo geplaatst dat één tip contact maakt met de motorkoelvloeistof.

Een temperatuurgevoelige weerstand wordt gebruikt in koelvloeistofsensoren. Deze weerstand blijft zeer resistent bij lage temperaturen, maar de weerstand neemt af naarmate de temperatuur van het koelmiddel stijgt.

Ervan uitgaande dat de sensor het contact met de koelvloeistof verliest, geeft hij een storingsmelding aan de pc en gaat een indicatielampje branden.

Koelventilator Werkt

Als het koelframe in uw voertuig een elektrische koelventilator gebruikt, heeft u waarschijnlijk een dwars (zijwaarts) gemonteerde motor.

Motoren die in lengterichting (van voor naar achter) zijn gemonteerd, maken ook gebruik van een elektrische ventilator.

Ze hebben echter meestal een motorgestuurde koelventilator. De elektrische koelventilator wordt aangestuurd door een DC (immediate flow) elektromotor met een module, Thermo of PC-besturing. Het kan worden in- of uitgeschakeld, afhankelijk van de koelvloeistoftemperatuur en de AC-bedrijfsomstandigheden.

Op meer doorgewinterde ventilatorcircuits is de thermostatische schakelaar aan de ene kant gekoppeld aan batterijvoeding en aan de andere kant aan de ventilatormotor.

Bij de meeste modellen uit de jaren 90 en meer up-to-date werd de besturing doorgegeven aan de auto-pc of een speciale module.

Wanneer bijvoorbeeld de koelvloeistoftemperatuur verandert, meldt de Thermo change deze wijziging aan de pc via een spanningssignaal, dat de pc of module gebruikt om de koelventilator te activeren via een ventilatorrelais.

Een elektrische koelventilator helpt niet alleen om energie te besparen door alleen te draaien wanneer het frame dat nodig heeft, met het elimineren van overvloedige warmte weg van de motor, maar helpt ook andere gevoelige circuits en elektronische onderdelen te beschermen tegen de hitte met beschadiging.

Tijdens de koude maanden bespaart je radiateurventilator aanzienlijk meer energie als er op de snelweg voldoende koele lucht door de radiateur stroomt.

Ongeacht of uw koelventilator geen ingewikkeld circuit heeft, u moet weten waar u moet kijken als uw ventilator niet werkt zoals verwacht.

Hierna volgen enkele centrale problemen met het ventilatorcircuit waar u naar wilt kijken bij het diagnosticeren van problemen met uw elektrische koelventilator.

Redenen Van Radiatorventilator Werkt Niet:

Doorgebrande Zekering

Een stroomonderbreker houdt bijna alles in stand wat elektrisch is in een auto. Ervan uitgaande dat er een elektrische stroom naar een stuk elektronische hardware gaat, snijdt de draad de elektrische inventaris in die versnelling, waardoor deze niet wordt vernietigd. Dit staat bekend als een “geblazen circuit”.

Een opgeblazen circuit is geen probleem en het kost niet veel om er een te vervangen. Als uw radiatorventilator niet werkt, raadpleeg dan de handleiding van uw auto om de stroomonderbreker te vinden die de ventilator of radiatorventilatorregelaar regelt.

De eigenlijke ventilator gebruikt regelmatig een hoofddraad van rond de 50A, terwijl er ook een apart klein circuit naar de ventilatorregelmodule kan zijn.

Bedenk dat, ervan uitgaande dat de ventilator verstrengeld is, er een probleem kan zijn met de bedrading of de radiatorventilator.

Defecte Koelvloeistoftemperatuursensor

Er zijn vaak twee verschillende kaders in verschillende automodellen. U kunt uw ventilatorbesturing in de motorbesturing laten integreren of een aparte ventilatorbesturingsmodule.

In beide gevallen gebruiken de regeleenheden een temperatuursensor om te weten wanneer de radiatorventilator moet worden gestart.

Als de temperatuursensor beschadigd is, weet de regeleenheid niet wanneer de radiatorventilator moet worden ingeschakeld.

Terwijl de auto draait, zal het loskoppelen van de motorkoelvloeistofsensor er waarschijnlijk toe leiden dat de motor struikelt en ruw loopt. Het motorlampje gaat mogelijk niet meteen branden, maar de PCM registreert een DTC (Diagnostic Trouble Code).

Sommige auto’s hebben aparte motorkoelvloeistoftemperatuursensoren om de radiateurventilator en de motorregeleenheid te regelen.

U wilt uw reparatiehandleiding raadplegen voor welke temperatuursensor de radiatorventilator aanstuurt en vervolgens de weerstand meten met een multimeter om te garanderen dat deze functioneel is.

Gebroken Bedrading

Als de ventilator niet werkt wanneer de auto oververhit raakt, is er mogelijk een probleem met de bedrading of een slechte verbinding. De bedrading van de radiatorventilator moet worden gecontroleerd vanaf de regeleenheid of het relais.

Inspecteer de connectorpluggen op tekenen van erosie. Zorg er ook voor dat u de besturingseenheid en relaisconnectoren inspecteert.

Het is niet altijd mogelijk om de bedrading te meten met een multimeter. In plaats daarvan moet u ze belasten om te controleren of ze functioneel zijn.

Met een multimeter kun je snel het vermogen van de radiateurventilator testen.

Je Mist Koelvloeistof

Als uw koelvloeistofpeil daalt, houdt het frame lucht vast, waardoor de koelvloeistoftemperatuursensor de temperatuur niet nauwkeurig kan aflezen.

Als het koelvloeistofpeil laag is, wilt u de koelvloeistof bijvullen tot het ideale niveau. Als u dit niet doet, kan uw motor oververhit raken en vastlopen.

Je kunt niet terug naar een motor die is vastgehouden, behalve als je veel geld hebt.

Kapotte Radiatorventilator

Slechte radiatorventilatoren kunnen ertoe leiden dat radiatorventilatoren niet meer werken. Radiatorventilatoren zijn uitgerust met een elektrische motor die op den duur verslijt.

Test de elektrische radiatorventilatoren met behulp van een draad van de accu van uw auto. Schakel de connector van de radiatorventilator uit en sluit 12v+ erop aan.

Het testen van uw radiatorventilatoren op deze manier is snel en eenvoudig.

Defect Ventilatorrelais

De ventilator van de radiateur trekt zoveel kracht dat er een relais in zit.

Dit relais kan beschadigd raken, waardoor de radiateurventilator niet aanslaat. U vindt het ventilatorrelais in de schakelkast van de motorruimten. U kunt echter het beste uw reparatiehandleiding raadplegen om te zien waar deze zich bevindt.

Het testen van een 4-pins relais is vaak buitengewoon eenvoudig. Schakel het relais uit en geef 12 volt aan stick 30 en 85.

Aard pin 86 en kijk naar de kans dat er spanning van pin 87 komt. Het is veel effectiever om pin87 te associëren met iets dat veel kracht trekt, zoals de ventilator.

Slechte Ventilatorcontrollermodule

Enkele auto’s hebben een aparte regelmodule voor eenvoudig de regeling van de radiateurventilator. De regelmodule bevindt zich vaak in de motorruimte en wordt blootgesteld aan hitte en resten. Hierdoor kan de regelmodule na verloop van tijd uitvallen door verbruik.

Lokaliseer het relais en controleer op visuele schade daarbuiten. U kunt ook regelmatig het relais openen en controleren op slecht solderen of erosie. Als u problemen vindt, vervangt u deze.

Conclusie

In dit artikel hebben we alles besproken wat je wilt weten als je een probleem hebt met het niet werken van de radiatorventilator.

We hebben alle aanwijzingen hierover en hun legitieme oplossingen gedeeld. U weet nu ook wanneer een koelventilator alleen werkt als de temperatuursensor is losgekoppeld.

Het is een goed idee om uw monteur te bellen als de radiatorventilator niet meer werkt.

U kunt wat contant betalen, maar op de lange termijn bespaart u veel meer. Stel je voor dat je motor oververhit raakt en explodeert? Je wilt niet dat jou dat overkomt.

Als u een klassieker bezit, is het slim om naar het aftermarket-aanbod te kijken en een koelsysteem aan te schaffen.

Het zal veel efficiënter zijn dan de oude frameworks van vroeger.

Vaak Gestelde Vraag

Kan Een Slechte Temperatuursensor Ervoor Zorgen Dat De Ventilator Niet Werkt?

De radiatorventilator kan ook stoppen met werken als de koelvloeistoftemperatuursensor niet goed werkt. Deze sensor kan bij uitval gelijktijdig oververhitting veroorzaken. Deze sensor kan ook betrekking hebben op andere verschillende manifestaties.

Is Een Auto Mogelijk Zonder Koelvloeistofkoortssensor

De motor zal normaal draaien als de sensor wordt uitgeschakeld als het koud is. Naarmate de motor opwarmt, zal het a/f-mengsel echter te rijk zijn en zal de motor overslaan en mogelijk afslaan.

Schakelt De Temperatuursensor De Ventilator In?

De sensor is gebaseerd op de temperatuur die door de thermostaat wordt afgegeven. De temperatuur wordt gemeten door het controleraamwerk aan boord. Wanneer de CTS-temperatuur is bereikt, kan de koelventilator worden in- of uitgeschakeld.

Koelvloeistof Niveau Sensor, Auto Motor Koelvloeistof Niveau Sensor Accessoire Brandstofsysteem 9646902580 Past voor CITROEN BERLINGO 1996-2008
  • 【Gloednieuw】 100% gloednieuw motoraccessoire van hoge kwaliteit voor het...
  • 【Hoge kwaliteit】De koelvloeistofniveausensor is gemaakt van hoogwaardige...
  • 【Uitrustingen】De koelvloeistofniveausensor is geschikt voor CITROEN BERLINGO...
  • 【Functie】 De koelvloeistofniveausensor kan de werkefficiëntie van het...
  • 【Eenvoudig te installeren】De koelvloeistofniveausensor is eenvoudig te...
Koelvloeistof Niveau Sensor, 4,3 x 2,1 x 7,3 cm/1,69 "x 0,83" x 2,87" Auto Auto Motor Koelvloeistof Niveau Sensor Module Fit voor Opel 93179551
  • Toepassen: Koelvloeistof Level Sensor model is speciaal geschikt voor Opel Astra...
  • Productparameters:Productonderdeelnummer van de fabrikant: 93179551, afmetingen:...
  • Functie: Controleer het koelmiddelniveau van het voertuig om de motor effectief...
  • Eenvoudig te installeren: eenvoudig te installeren, geen complex gereedschap...
  • Na verkoop garantie: als u dit product niet leuk vindt of defecte ontvangt, kunt...
Koelvloeistof Thermostaat, KIMISS 9646902580 Auto Motor Koelvloeistof Niveau Sensor Accessoire Brandstof Systeem
  • 【OEM-nummer】 Onze vervangende OEM-nummers van de koelvloeistofniveausensor...
  • 【Perfecte montage】Koelvloeistofniveausensor is speciaal ontworpen voor...
  • 【Duurzaam ABS-kunststof】 De koelvloeistofniveausensor is gemaakt van...
  • 【Eenvoudig te installeren】 De koelvloeistofniveausensor is eenvoudig te...
  • 【Stabiele prestaties】De koelmiddelniveausensor wordt geproduceerd door een...
Sale
Keenso Autokoelmiddel-niveau-sensor auto motor koelmiddel fluid level sensor Sensoren
  • ☆ Perfecte compatibiliteit: De koelvloeistofstandsensor is perfect voor Opel...
  • ☆ Geweldige vervanging: Aftermarket-reservekoelmiddel-vulstandsensor, perfect...
  • ☆ Premium kwaliteit: deze koelvloeistof-vulstandsensor van hoogwaardig...
  • ☆ Eenvoudige installatie: vereenvoudig de installatiestappen. Er zijn geen...
  • ☆ Wat je krijgt: wij staan achter al onze producten met een 100%...
Koelvloeistof Niveau Sensor, Auto Motor Koelvloeistof Niveau Sensor Accessoire Brandstofsysteem 9646902580 Past voor CITROEN BERLINGO 1996-2008
  • 【Gloednieuw】 100% gloednieuw motoraccessoire van hoge kwaliteit voor het...
  • 【Hoge kwaliteit】De koelvloeistofniveausensor is gemaakt van hoogwaardige...
  • 【Uitrustingen】De koelvloeistofniveausensor is geschikt voor CITROEN BERLINGO...
  • 【Functie】 De koelvloeistofniveausensor kan de werkefficiëntie van het...
  • 【Eenvoudig te installeren】De koelvloeistofniveausensor is eenvoudig te...
Dorman 924-5506 Motor koelvloeistof niveau sensor, zwart
  • Dorman Heavy Duty, koelvloeistofniveausensor, is ontworpen van hoogwaardige,...
  • Vervanging schakelt het indicatielampje met lage koelvloeistof uit
  • Directe vervanging voor een goede pasvorm
  • Gemakkelijk schroeven op koelvloeistof fles
  • Zorg voor pasvorm - om ervoor te zorgen dat dit onderdeel op uw exacte voertuig...
Koelvloeistof Niveau Sensor, Koelvloeistof Niveau Auto Motor Koelvloeistof Niveau Sensor Accessoire Brandstofsysteem 9646902580 Past Voor Citroen
  • 【ABS-materiaal】: de magneetklep voor de koppelingsregeling is gemaakt van...
  • Het vervangende OE-nummer ter referentie is 9646902580 en 63299058.
  • 【Krachtige functie】 Koelvloeistofniveausensor kan de werkefficiëntie van...
  • 【Toepassing】 Koelvloeistofniveausensor is van toepassing op CITROEN BERLINGO...
  • Van toepassing op: Dit product is een 100% gloednieuwe hoogwaardige...
Koelvloeistof Niveau Sensor, Auto Motor Koelvloeistof Niveau Sensor Accessoire Brandstofsysteem Motor Accessoire 9646902580 Past voor PEUGEOT PARTNER 1996-2008
  • 【Montage】Het autobrandstofsysteem is een praktisch auto-accessoire dat...
  • 【Kenmerken】Het motoraccessoire wordt verwerkt door professionele productie,...
  • 【Hoge kwaliteit】De koelvloeistofniveausensor is gemaakt van hoogwaardig...
  • 【Functie】 De koelvloeistofniveausensor van de auto kan de werkefficiëntie...
  • 【Eenvoudige installatie】 Het brandstofsysteem is eenvoudig te installeren,...
beler Motor Koelvloeistof Niveau Sensor N9267001 compatibel voor Kenworth T660 T800 W900 Peterbilt 348 365 367 382 384
  • Gemaakt van hoogwaardig kunststof en metaal, duurzaam voor gebruik.
  • Geschikt voor Kenworth T660 T800 W900 Peterbilt 348 365.
  • De vervangende onderdelen van de koelvloeistofniveausensor.
  • Eenvoudig te vervangen.
Aramox Motor Koelvloeistof Niveau Sensor, Koelvloeistof Niveau Sensor Motor Onderdelen PCJ500030 Vervanging voor LR3 4.0L 2005-2009
  • Toepasselijk model: vervanging voor Land Rover LR3 4.0L 4.4L 2005-2009;...
  • Hoogwaardig materiaal: de koelmiddelniveausensor is gemaakt van kunststof en...
  • Hoofdfunctie: de koelvloeistofniveausensor wordt gebruikt om het...
  • Eenvoudige installatie: eenvoudig te installeren, geen ingewikkelde bediening,...
  • Perfecte vervanging: de oude of beschadigde kunnen direct worden vervangen...