Michelin CrossClimate SUV Review 2021. Een Uitstekende En Dure Allrounder

Wat Zijn De Kenmerken Van De CrossClimate SUV?

Volgens Michelin is de CrossClimate SUV een band die is ontworpen om SUV- en cross-overrijders tractie in alle weersomstandigheden te geven, inclusief tractie op nat wegdek en in de sneeuw.

Om deze dingen te bereiken, gebruikte Michelin een extreem silica loopvlakcompound. De rubbersamenstelling is ontworpen om flexibiliteit te behouden bij lagere temperaturen, terwijl het ook in de zomer stevig genoeg blijft.

Bovendien kan Michelin bogen op een hoge mate van grip in zowel warme als koude omstandigheden, wat interessant is om te zien in een all-weather band. Bovendien is de loopvlakcompound ook ontworpen met het oog op duurzaamheid en slijtage van het loopvlak, iets waar de meeste Michelin-banden om bekend staan.

Nog fascinerender dan de extreme silica-loopvlaksamenstelling is het directionele loopvlakpatroon. Michelin gebruikte een zeer directioneel loopvlakontwerp met grote dwarsgroeven en open schouders, in plaats van kleine zigzaglamellen.

De afgeschuinde loopvlakblokken, 3D zelfsluitende lamellen, evenals Emerging Grooves, zijn allemaal ontwerpopties die u bij andere concurrenten niet zult vinden. Eigenlijk laat het ontwerp van het loopvlakpatroon zien dat Michelin niet bang is om te innoveren. De CrossClimate SUV ziet er anders uit dan elke andere all-weather band.

Er zijn veel doelen voor het ontwerp van het loopvlak. Michelin wilde een hoog gripniveau behouden in droge omstandigheden waar andere all-weatherbanden vaak falen. Vervolgens zorgt het zeer directionele loopvlakpatroon ook voor waterafvoer en sneeuwtractie.

De Michelin CrossClimate SUV kreeg het 3PMSF-symbool vanwege de extreem-silica loopvlaksamenstelling, het zeer directionele loopvlakpatroon en de strenge sneeuweisen.

De interieurconstructie van de Michelin CrossClimate SUV heeft een meer traditionele uitstraling dan het loopvlakpatroon en de loopvlaksamenstelling. Het is gemaakt van een enkellaags polyester omhulsel dat wordt ondersteund door dubbele stalen riemen. Dit ontwerp moet de band taaiheid geven, wat vervolgens de richtingsstabiliteit verbetert.

Michelin gebruikte een versterking van polyamide voor een betere handling en duurzaamheid bij hoge snelheden.

Wat Zijn De Onderhoudsindicatoren?

Michelin gebruikte de TWI’s (Tread Wear Indicator) zoals in all-season- en all-weatherbanden.

Deze indicatoren zijn essentieel voor de veiligheid omdat ze de bestuurder laten zien wanneer de band geen veilige en betrouwbare tractie op nat wegdek of in de sneeuw kan leveren.

Banden met onvoldoende profieldiepte kunnen een slechte tractie veroorzaken op besneeuwde en natte wegen. Dit kan leiden tot onveilig rijgedrag en lange remafstanden.

De TWI’s zijn kleine rubberen inzetstukken die in de groeven zijn ingebouwd. Als de band nieuw is, zijn deze inzetstukken verzonken in de groeven, ook al kunnen ze bij nadere inspectie worden gezien.

De minimale profieldiepte van de CrossClimate SUV is 2/81 cm. U moet uw band vervangen zodra deze dit niveau bereikt. Anders heb je beperkte sneeuw- en tractie op nat wegdek.

De TWI’s kunnen u laten zien wanneer de CrossClimate SUV een profieldiepte van 2/81 cm heeft. Naarmate de band verslijt, worden de indicatoren beter zichtbaar en zullen ze volledig gelijk liggen met het oppervlak als het gaat om 2/81 cm.

Gelukkig biedt Michelin een loopvlakgarantie van 50.000 mijl voor H- en -V-Speed Rated-modellen, en een 40.000 mijls loopbandgarantie voor W- & Y-Speed Rated-modellen. Deze cijfers zijn niet toonaangevend als je de CrossClimate SUV vergelijkt met all-season banden, maar in feite concurrerend als je hem vergelijkt met all-weather banden.

Bovendien is Michelin een bedrijf dat voor duurzaamheid moet worden vertrouwd, de meeste van zijn producten winnen veel vergelijkende tests voor loopvlakkleding.

Hoe Gedraagt Hij Zich Op Droog Asfalt?

In mijn ervaring tot nu toe maken all-season banden geen schijn van kans tegen zomerbanden op droog wegdek, en all-weather banden doen het nog slechter. Michelin slaagde er echter in om de CrossClimate SUV bijna als een echte zomerband te laten werken, wat een uitstekende prestatie is.

Hoewel de band achter een wiel niet zo responsief is, voelt hij qua grip, tractie en remmen dicht aan bij zomerbanden. Eigenlijk zijn de remafstanden de kortste in de categorie voor alle weersomstandigheden, ze hebben me zelfs overrompeld.

De CrossClimate SUV rijdt goed en de grip in de bochten behoort tot de beste all-weather banden. Het beste van deze band? Het kan zowel in de hete zomer als in de koude winter worden gebruikt. De concurrentie heeft veel in te halen als ze de CrossClimate SUV op droog wegdek wil evenaren.

Hoe Zit Het Met Gladde En Natte Wegen?

Vanaf het begin voelt de CrossClimate SUV erg geplant in regenachtige omstandigheden. De weerstand tegen aquaplaning van de band behoort tot de beste in de categorie, terwijl de bochtsnelheden die hij bereikt ook zeer concurrerend zijn.

De CrossClimate SUV heeft ook de laagste remafstanden van alle voertuigen in zijn klasse. Dit komt door de innovatieve loopvlakcompound en het moderne loopvlakpatroon. De CrossClimate SUV is een uitstekende keuze voor natte omstandigheden.

Dat Gezegd Hebbende, Hoe Is Het Op Besneeuwde Wegen?

Prestaties op besneeuwde omstandigheden volgen bijna hetzelfde verhaal. CrossClimate SUV is zeer bedreven in het omgaan met gladde omstandigheden. Achter het stuur voelt hij voldoende geplant voor een zorgeloze rijervaring, en de band heeft voldoende grip om je uit diepe sneeuw te halen.

Desalniettemin, enigszins verrassend, deed de CrossClimate SUV het niet goed in de sneeuwremtests. Hoewel de remafstanden niet al te lang zijn, zijn ze langer dan sommige van de duurdere modellen. De achilleshiel van het directionele loopvlakontwerp is remmen op sneeuw.

Kan Het Worden Gebruikt Voor Off-road Rijden?

CrossClimate is niet ontworpen voor off-road rijden. Het kan echter een goede tractie bieden op droge oppervlakken en hardgepakte oppervlakken. De loopvlaksamenstelling van de CrossClimate SUV is niet bestand tegen splinters of snijwonden, waardoor de band gemakkelijk kan worden beschadigd.

Is Het Verfijnd En Comfortabel?

Tot nu toe zijn we eraan gewend geraakt dat Michelin-banden extra comfortabel en stil zijn. Helaas volgt de CrossClimate SUV die trend niet, althans niet wat betreft geluid.

Het zeer directionele loopvlakpatroon van de CrossClimate SUV maakt hem erg luidruchtig op de snelweg. Dit komt waarschijnlijk door het geluidsniveau.

Hoewel de rijkwaliteit uitstekend is, kan het geluid de ervaring echt belemmeren.

Bekijk hier meer Michelin CrossClimate SUV-recensies: Video gemaakt door The Wheel Network

Moet Ik De Michelin CrossClimate SUV Kopen?

De Michelin CrossClimate SUV all-weather band behoort tot de beste op de markt. Franse ingenieurs hebben een product ontwikkeld dat zo droog is als een zomerband, maar uitstekende tractie biedt op besneeuwde wegen.

En hoewel de CrossClimate SUV enkele nadelen heeft, is de prijs zeker de grootste. De Vredestein Quatrac5 biedt bijvoorbeeld vergelijkbare prestaties tegen een lagere prijs (bijna 30%).

Dus ja, je moet rekening houden met de CrossClimate SUV, zeker als je bereid bent meer te betalen voor de premium kwaliteiten. Je kunt ook geweldige deals vinden door de concurrentie te bekijken.