8 augustus

De kwaliteit van uw product/dienst is het belangrijkste aspect bij het lanceren van een bedrijf of merk. Uw logo is het belangrijkste aspect van uw merk. En door het juiste logo-ontwerpproces te volgen, kunt u ervoor zorgen dat u het beste en meest effectieve logo krijgt.

Of u nu kiest om uw nieuwe logo zelf te ontwerpen of een professional inhuurt, als u niet voldoende tijd en energie in het logo-ontwerpproces steekt, kan dit rampzalig zijn. Een logo van hoge kwaliteit helpt immers om klanten aan te trekken en uw merk te onderscheiden van de concurrentie.

Dus wat maakt een logo zo cruciaal voor het ontwikkelen van de identiteit van uw merk? Wat zijn de stappen om het perfecte logo voor uw bedrijf te maken?

Logo’s zijn in marketing zo oud als reclame zelf. Veel van de grootste bedrijven ter wereld zijn tegenwoordig te herkennen aan hun logo’s. In feite kunt u waarschijnlijk de logo’s van de volgende bedrijven bedenken zonder zelfs maar te proberen:

  • appel
  • BP
  • McDonald’s
  • pizza Hut
  • Coca Cola
  • Starbucks
  • Nike

In veel opzichten werken logo’s samen met de menselijke psychologie om herkenning en vertrouwen tussen merken en hun klanten op te bouwen. Soms, zoals in het geval van het Nike-logo, kan het logo van een bedrijf zelf een handelsartikel worden.

Hoewel een logo misschien onbelangrijk lijkt voor uw merk, moet u rekening houden met de behoeften van een potentiële klant. Zou u zaken willen doen met een in wezen gezichtsloos bedrijf? Wil je liever werken met een merk dat persoonlijkheid heeft, door middel van kleuren, lettertypen en afbeeldingen?

Ja, de persoonlijkheid van een logo is volledig gemaakt om gastvrij en betrouwbaar te zijn. Maar dat betekent niet dat het een minder grote rol speelt met wie uw klanten besluiten zaken te doen.

Werken Met Een Professionele Grafisch Ontwerper Versus Uw Eigen Logo Maken

Afbeelding via Pixabay

Of u nu het allereerste logo van uw merk maakt of een reeds bestaand logo vernieuwt, de eerste beslissing die u moet nemen, is wie uw logo gaat ontwerpen. Deze beslissing kan worden genomen door kleinere bedrijven zonder eigen ontwerpers.

Voordat je zelfs maar overweegt om je eigen logo te ontwerpen, moet je jezelf afvragen: heb je ook maar een greintje creatief, artistiek talent? U kunt overwegen een professional in te huren als u dat niet doet.

Als je artistiek talent hebt, kun je overwegen om je eigen logo te ontwerpen. Dit kan geld besparen en het logo-ontwerpproces stroomlijnen, aangezien u uw visie niet aan iemand anders hoeft te beschrijven. Het is vaak handig om meer dan één persoon bij het logo-ontwerpproces te hebben.

Het inhuren van een professionele grafisch ontwerper hoeft natuurlijk niet te betekenen dat u duizenden moet betalen voor het toonaangevende ontwerpbureau in uw regio. Veel merken werken samen met hobbyisten, kunststudenten en jonge professionals om kwaliteitsontwerpen tegen een betaalbare prijs te krijgen. Uw budget en de vaardigheden waarnaar u op zoek bent, zullen een belangrijke rol spelen bij het kiezen van de artiest die u wilt inhuren.

Onze Stapsgewijze Handleiding Voor Het Logo-ontwerpproces

Afbeelding via Pixabay

Zoals bij elk creatief proces, is er geen goede of foute manier om een logo te ontwerpen. We raden u aan een paar stappen in het logo-ontwerpproces te volgen.

Hieronder vindt u een beschrijving van het basisproces voor het ontwerpen van een logo vanuit het oogpunt van een professionele grafisch ontwerper of een bedrijfseigenaar.

1. 1. Overleg Met De Klant

Overleg is de eerste stap in elk logo-ontwerpproces. Het overleg omvat een ontmoeting met de klant om hun visie op het logo te bespreken. Als de ontwerper of opdrachtgever een eerste idee of inspiratie heeft voor het logo, dan is deze bijeenkomst het beste moment om deze ter sprake te brengen.

Naast het bespreken van het logo zelf, zal een ervaren ontwerper ook diepgaande vragen stellen over het bedrijf en zijn producten of diensten als geheel. Deze vragen zullen later in het proces van het ontwerpen van een logo aanvullende informatie opleveren.

Ontwerp je een logo voor jezelf? We raden aan om met pen en papier te gaan zitten en de rollen van zowel opdrachtgever als kunstenaar te spelen. Stel uzelf vragen over wat u met uw logo wilt communiceren en hoe u het eruit wilt laten zien. Het zal je misschien verbazen om erachter te komen wat je wilt van het logo-ontwerpproces.

2. Onderzoek De Industrie

De ontwerper moet na het eerste overleg brancheonderzoek doen naar het product of merk van de klant. Dit onderzoek zal niet alleen inzicht geven in het bedrijf waar de kunstenaar mee werkt, maar ook informatie over potentiële klanten en concurrenten.

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat uw logo uniek is in uw niche. Het laatste dat u wilt, is een logo dat lijkt op dat van een concurrent.

Uw bedrijf kan juridische stappen ondernemen als u een logo kiest dat identiek is aan dat van een concurrent. Zelfs als de concurrent geen juridische stappen tegen u onderneemt, kan het nog steeds kostbaar en tijdrovend zijn om het logo-ontwerpproces opnieuw uit te voeren.

Goed industrieel onderzoek kan dit in de eerste plaats voorkomen.

3. Brainstormen

Genius-logo’s ontstaan niet van de ene op de andere dag. Je kunt een professional zijn of een doe-het-zelfontwerper. Onderschat nooit de kracht en het potentieel van brainstormen.

Zonder lange brainstormsessies tussen grafisch ontwerpers en klanten zouden veel van de meest memorabele logo’s ter wereld niet zijn gemaakt. Het is vrij gebruikelijk dat een definitief logo-ontwerp compleet anders is dan het oorspronkelijke ontwerp.

Onthoud dat brainstormen niet altijd lineair is. U kunt een logo-concept kiezen, dat idee verfijnen en in plaats daarvan een heel ander concept kiezen. Tijdens het hele logo-ontwerpproces moet je openstaan voor vallen en opstaan en experimenteren.

4. 4.

U zult op een bepaald moment tijdens uw brainstorming een enkel idee moeten kiezen om te verfijnen en af te ronden. Hoewel je op elk moment nog van gedachten kunt veranderen, wil je ook constante besluiteloosheid vermijden. Als je uiteindelijk geen definitieve beslissing neemt, zal je nieuwe logo nooit tot wasdom komen.

De afronding van het door u gekozen concept kan van alles zijn. Dit is vaak de stap waarin u definitieve beslissingen neemt over kleuren, letterstijlen, grootte en andere details. Over het algemeen moet u echter het algemene concept onder de knie hebben.

U zult uw werk opnieuw moeten doen als u achteruit gaat bij het ontwerpen van het logo, het kiezen van kleuren en lettertypen voordat u het concept afrondt. Laat die laatste details in plaats daarvan voor het einde.

5. Maak Indien Nodig Extra Deliverables Aan

Als uw logo eenmaal voor 100 procent is voltooid, vergeet dan niet dat het slechts een onderdeel is van het merkproces. Veel merken zullen uiteindelijk meerdere versies van het uiteindelijke concept nodig hebben, zoals versies met alleen tekst of afbeeldingen.

Hoewel u op elk moment extra logo’s kunt maken, is het gemakkelijker om uw originele logo te gebruiken. Dit geldt zowel als u iemand inhuurt om uw logo te ontwerpen, of dat u het zelf doet.

Zodra u over alle logo- en huisstijlmaterialen beschikt die u in de nabije toekomst nodig zult hebben, kunt u de deur voor het logo-ontwerpproces als geheel sluiten. Tenminste, totdat je een nieuw logo nodig hebt.

De Toekomst Van Branding En Het Logo-ontwerpproces

Afbeelding via Pixabay

Naarmate technologie en media zich steeds sneller ontwikkelen, zien we ook de wereld van marketing op onvoorziene manieren veranderen. Met deze verandering in de manier waarop we media en advertenties consumeren, zijn natuurlijk ook de trends op het gebied van logo-ontwerp veranderd.

Bedrijven hebben de afgelopen jaren hun merkidentiteit en logo’s moeten aanpassen aan digitale doelgroepen. Deze logo’s veranderen geleidelijk om zich aan te passen aan een digitaal tijdperk met het gebruik van lettertypen, kleuren, formaten, vormen en animaties.

Hoewel de ontwerptheorie grotendeels hetzelfde blijft, moet de manier waarop deze theorie wordt toegepast met de technologie veranderen. Het moet veranderen, tenminste als het effectief wil zijn.

Technologie heeft de deur geopend naar wat veel marketeers ‘logo-systemen’ noemen. Deze logosystemen zijn geen statische afbeeldingen. Ze zorgen voor een dynamisch, constant relevant logo dat overal ter wereld kan worden gewijzigd.

Misschien wel het bekendste voorbeeld hiervan is de GoogleDoodle, die bijna dagelijks verandert om een historische gebeurtenis, vakantie, uitvinding en nog veel meer weer te geven.

Het is niet nodig om een logosysteem te hebben. Deze en andere marketingtrends kunnen inzicht geven in de veranderende wereld van branding. Deze trends kunnen ons misschien helpen om ons logo-ontwerpproces aan te passen aan de technologie van vandaag en om de evolutie ervan bij te houden.