Hoe Maak Je Een Sprint Car Engine Detail Guide?

Hoe Bouw Je Een Sprintautomotor? De Nieuwste Gids

Dit is een druk jaar geweest voor onze sprintauto . Nadat we de auto als een roll-in motor met een mockup-motor in elkaar hadden gezet, toerde hij door het land met de National Sprint Car Hall of Fame. We hebben de hulp ingeroepen van Zach Woods van Speedway Motors Racing Engines omdat de motor de hartslag is van een sprintauto.

Zach kan aan elke motor werken, maar hij is gespecialiseerd in motoren voor cirkelbanen en sprintauto’s. Als resultaat greep hij de kans om een hypermoderne 410 te maken om onze sprintauto aan te drijven, dus hier is gedetailleerde informatie over hoe een sprintautomotor te bouwen? Als je tijdens een 410-race in de menigte zit , hoor je ronde na ronde bijna 900 vermogen ronddraaien bij 8000 tpm. Dit vereist veel hardware en zorgvuldige montage. Dit is een unieke kans om eens in je leven te leren hoe je een betrouwbare 410 sprintautomotor kunt bouwen .

Misschien werk je voor een lokale engine-reseller die gespecialiseerd is in high-performance accounts. Het kan zijn dat je van racemotoren houdt. Sommigen van jullie hebben misschien een familielid dat actief is in superieure efficiëntie en racen, en je zou graag in hun voetsporen treden. Als dat het geval is, is dit bericht iets voor jou, aangezien we een kijkje nemen in de motorbouwmarkt voor sprintauto’s.

Om te beginnen is de structuur van sprintautomotoren inderdaad niet hetzelfde als 10-15 jaar geleden toen iedereen een motor kon bouwen en verwachten dat deze goed zou functioneren. Als je nog nooit een motor van een sprintauto hebt gebouwd, kun je een steile leercurve verwachten omdat je veel R&D-inspanningen besteedt aan het vinden van de perfecte mix. Natuurlijk kun je een draaiende assemblage kopen en een motor van een sprintauto monteren, maar dat kan iedereen ook. Wie zou er winnen in dit scenario?

Als je sprint-verbrandingsmotoren wilt ontwikkelen, heb je een rulebook nodig voor elke vereniging of elk circuit waarmee je te maken krijgt. Houd er rekening mee dat sprintautoracen meestal een aanzienlijk hoger concurrentieniveau is dan de straataandelen, bommenwerpers of zelfs aangepaste exemplaren die je op veel circuits ziet, en als het een van de 50+ reizende organisaties is, zullen de teams allemaal top- inkeping. Fulltime professionals zijn de coureurs in sprintcarraces op het hoogste niveau. Veel mensen die met verschillende groepen door het hele land racen, zitten in hetzelfde schuitje.

Hun inkomen is recht evenredig met hun eindpositie. Deze chauffeurs en hun eigenaren zijn altijd op zoek naar een concurrentievoordeel. De technologie van gisteren is niet voldoende. Op het circuit zijn de winnaars degenen die iets anders (beter) hebben dan hun tegenstanders. Om racers een pad naar je deur te laten banen, moet je ze een voordeel bieden; je moet tijd en geld investeren in onderzoek en ontwikkeling.

U kunt een engine creëren die consistent beter presteert dan uw concurrentie en u zult veel klanten hebben. De racebaan is een plek waar de winnaars degenen zijn die iets beters hebben dan hun concurrenten. Om racers een pad naar je deur te laten banen, moet je ze een voordeel bieden; je moet tijd en geld investeren in onderzoek en ontwikkeling.

Als u een engine creëert die constant beter presteert dan de concurrentie, zal niet alleen de meerderheid van uw concurrenten uw klanten worden, maar krijgt u ook al het werk dat u aankunt. Hoewel dit niet bij elke gelegenheid het geval is, beschikken vrijwel alle sprintwagenconcurrenten over een uitstekende uitrusting.

Een verklaring hiervoor is dat de motorregels de afgelopen tien jaar vrij stabiel zijn gebleven. Hierdoor kunnen fulltime professionals geleidelijk overstappen naar de racer van één nacht per week. De besten in elke organisatie bouwen elk jaar nieuwe motoren, terwijl anderen jarenlang met dezelfde motor concurreren.

Motor Cyclus:

Het is niet ongebruikelijk dat het World of Outlaws-circuit elk jaar meer dan 100 evenementen organiseert. Met zes motoren komt dat neer op zo’n 16 races per motor. Elke motor krijgt tijdens de campagne minimaal één keer een onderhoudsbeurt. De meeste revisies omvatten nieuwe zuigers, lagers en ringen, evenals klepveren en pakkingen.

Zowel de krukas als de stangen zijn magnufluxed. Indien nodig worden ze vervangen. Ook de brandstofpomp wordt op stroming getest en de koppen worden grondig onderzocht. De beste racers verkopen vaak de meeste onderdelen, inclusief motoren en chassis, aan het einde van een seizoen. Alle apparatuur zal nieuw zijn wanneer het volgende seizoen begint.

De lokale vliegers hebben veel profijt gehad van deze cyclus. Zelfs als de apparatuur ouder is dan een jaar, kunnen ze nog steeds topapparatuur krijgen tegen een zeer betaalbare prijs. Voor veel racers op zaterdagavond zal die uitrusting meerdere seizoenen meegaan, en als ze een bekwame motorbouwer hebben, zal die motor in de meeste situaties up-to-date worden gehouden.

Sprinten Auto Motor:

Dus je hebt nog nooit een motor voor een sprintauto gebouwd en vraagt je af: waar moet ik beginnen? De beste plaats om te beginnen is een rulebook. Het is een goede plek om te beginnen. Het vervangt echter niet de noodzaak om naar de renbaan te reizen. Leer wat racers nodig hebben of wat goed voor hen heeft gewerkt. Laten we eens kijken naar de benadering van marktleiders in de motorbouw van de ontwikkeling van nieuwe motoren. Bedenk dat ook zij ergens moesten beginnen.

Beroemde winkels kregen bekendheid omdat ze, net als elk ander succesvol bedrijf, een product verkopen dat resultaten opleverde. Elke topbouwer heeft minimaal één testbank, velen hebben er meer. De dyno wordt meestal gebruikt voor onderzoek en ontwikkeling, maar de meeste topbouwers laten elke motor die ze maken erop draaien voordat deze de winkel verlaat.

Met een dyno kun je motoren onderling vergelijken als je maar een of twee typen maakt. De één procentregel is een NASCAR-regel die stelt dat elke motor binnen één procent van de motornorm moet testen.

Dus op een motor van 800 pk is dat slechts 8 pk. Hoewel u niet zo exact hoeft te zijn, krijgt u een idee van de motorlocaties op de dyno. Als een motor na de bouw niet aan de norm voldoet, weet u dat.

De Motorbouwer:

Zuigers en drijfstangen bestellen is de eerste stap naar het bouwen van een ASCS 360-motor. Vervolgens wordt een bobweight en tot slot een krukas besteld. Afhankelijk van het seizoen kan het tot acht weken duren voordat krukassen beschikbaar zijn.

Omdat het op maat wordt gemaakt volgens onze specificaties, kan het zeven weken duren voordat het brandstofinjectiesysteem arriveert. De eerste operatie in eigen beheer is het veranderen van de vaardigheidsboring voor de pinöler-jets van de pistonpols.

We poetsen de leidingen in onze lijn slijpen na het uitvoeren van deze wijziging om te garanderen dat er geen bramen zijn van de olieman wijzigingen. Het blok is met torsieplaat gezoet totdat het de vereiste speling heeft voor de zuigerschorten. Op elk blok gebruiken we onze profielmeter om de juiste zuigerafwerking te garanderen voor ringafdichting en duurzaamheid.

Voordat we het blok opnieuw aan de oppervlakte brengen, modelleren we het volledige roterende samenstel om te controleren op problemen met de speling van het roterende samenstel en om de hoogte van het zuigerdek te meten. Het blok wordt vervolgens gevlakt zodat de zuiger goed onder de boring kan worden geplaatst om de optimale afschrikking te bereiken.

Alle oliekanalen worden gecontroleerd op correcte aangrijping van de kombuispluggen, en tal van andere plaatsen, waaronder de mechanische brandstofpompnaaf, worden afgetapt voor pluggen. Om onze centrale dalplaat voor injecties aan ons injectiespruitstuk te koppelen, hebben we twee 10-24-schroefdraden op de gemeenschappelijke muur van het blok geboord en getapt. Na het reinigen van het blok gebruiken we Total Seal quick seat en Total Seal montage smeermiddel om de cilinders voor te bereiden.

Nadat de fabrikant de grove balancering heeft uitgevoerd, wordt de balans van de krukas intern getest. Na het balanceren controleren we de speling van de stang en het hoofdlager. Deze configuratie maakt gebruik van 2.00-staaf-tappen en 2.448-hoofdtappen.

Elke build wordt gecontroleerd op lagerspeling en we hebben een assortiment dat aan onze normen voldoet. Dan concentreren we ons op de hoofden. Elke ASCS-motor ondergaat enkele speciale veranderingen om te helpen bij de koeling en de waterbeweging. Ook de klepgeleiderspeling wordt gecontroleerd.

Hoewel we meestal aan de bovenkant zitten van wat winkels als acceptabel beschouwen, hebben we ontdekt dat een beetje meer ruimte geen merkbare problemen veroorzaakt en het risico op klepstoter vermindert. We controleren de concentriciteit van elke kleptaak zodra ze zijn voltooid. Op recentelijk CNCd-koppen laten we het klepwerk meestal uitvoeren volgens de specificaties van de overdragende bedrijven.

We beginnen onze tuimelaargeometrie voor onze kleppentrein op te zetten zodra de cilinderkop schoon is. Als uitgangspunt gebruiken we de hulpmiddelen voor het instellen van de standhoogte, maar de uiteindelijke hoogte wordt bepaald door het zwaaipatroon.

Wanneer de veerdruk laag is, stellen we onze kleppentrein zo in dat het grootste deel van de zwaai over de tip vroeg in de levenscyclus plaatsvindt wanneer het veerniveau wordt verlaagd, en wanneer de intensiteit wordt verhoogd, drukt de tuimelaar meer recht naar beneden op de tip van de klep in plaats van eroverheen. Zodra de geometrie goed is, kan klei worden gebruikt om de speling van zuiger tot koepel te meten.

De meeste plankzuigers, zoals die in deze motor, vereisen enige materiaalreductie rond de locatie van de bougie. Om dit te bereiken, moet een klein deel van de verbrandingskamer worden geslepen. Zodra we de speling van de koepel hebben geverifieerd, kunnen we de speling van zuiger tot klep controleren. Het eerste dat u moet doen, is de radiale speling dubbel controleren.

We staan een minimale inlaatspeling van 0,060 en een minimale uitlaatspeling van 0,080 toe. Doorvaarthoogte is acceptabel. Vergelijkbare waarden kunnen echter worden bereikt zonder afbreuk te doen aan de capaciteit van de verbrandingskamer.

Deze 360 Sprint Car-motoren hebben een minimale compressie van 14,5:1 nodig om acceptabele vermogensniveaus te bereiken. Hoewel ze hogere drukken kunnen weerstaan omdat ze worden aangedreven door methanol, vinden we een afnemend rendement als we deze limiet overschrijden. Nu maken we ons klaar voor de eindmontage. Meestal gebruiken we voor deze toepassing een standaard dubbele veer met demper.

We hebben verschillende soorten veren getest, maar de demperachtige veren voor Sprint Car-motoren zorgden voor de beste duurzaamheid en minimale cosmetische problemen. Onze standaardpakketconstructies omvatten op maat gemaakte titanium inlaatkleppen en roestvrijstalen uitlaatkleppen met kleine steel. Het gewicht van de uitlaten is ongeveer hetzelfde als de titanium inlaten dankzij de kleinere steeldiameter. Dit zorgt ervoor dat de kleppentrein het uitlaatgedeelte kan aansturen.

We bedekken de houders met cmd-pasta en oliën de klepvergrendelingen lichtjes voordat we de veren installeren. Nadat de cilinderkoppen waren gemonteerd, hebben we gemeten hoe lang de stoterstangen zouden zijn. Dit is de lengte die we gebruiken om duwstangen te bestellen. Het is meestal het laatste item voordat de motor naar de dyno gaat.

De voorklep wordt dan bevestigd. In de meeste Sprint Car-toepassingen wordt een direct aangedreven oliepomp vanaf de nokkenas en een direct aangedreven waterpomp vanaf de krukas gebruikt. Hierdoor bevat onze afdekking voorzieningen om beide pompen te monteren.

Onze basisset bevat een drietraps dry-sump pompen. We hebben geconstateerd dat de twee opruimfasen voldoende zijn om een juist oliepeil in de dry-sump tank te handhaven. Dit helpt ook om de totale kosten van onze basiskit te verlagen. We beginnen met het sanitair van ons koel- en oliesysteem na het installeren van de waterpomp en oliepomp, evenals het oliecarter.

Bij deze builds gebruiken we ingewikkelde slang en slanguiteinden in krimpstijl. We hebben een slangensnijder en een voorraad hulpstukken zodat we het sanitair in eigen huis kunnen afwerken.

Een van onze laatste elementen is de IR runnermanifold. Om succesvol te presteren op het circuit, zijn dit ongelooflijk ingewikkelde elementen die veel aandacht voor detail vereisen. We gebruiken een driedelig systeem met twee geleiders die aan de cilinderkoppen zijn vastgeschroefd en een dalplaat die tussen de geleiders is vastgeschroefd.

De vlinders en de koppeling krijgen veel aandacht als het spruitstuk eenmaal op zijn plaats zit. De associatie moet worden getimed om beide zijden gelijkmatig te openen en de insecten moeten aan beide zijden op dezelfde hoogte worden ingesteld. Bij stationair toerental, als de ene kant van het spruitstuk meer open is dan de andere, maakt de motor een traag geluid omdat de ene kant te veel brandstof heeft in vergelijking met de andere.

Bovendien, als de koppeling de ene kant van het spruitstuk sneller opent dan de andere, zal die rij van de motor versnellen of stoppen met een ander tempo. Dit is vaak merkbaar wanneer de motor versnelt of vertraagt, wat te zien is tijdens het opnieuw starten en starten.

De vlammen die uit een of beide kopstukken van de motor kunnen komen, zijn te zien wanneer de bestuurder het gaspedaal indrukt om de bocht in te gaan. Dit duidt op oneffenheden. Ons IR-systeem zorgt ook voor de brandstoftoevoer naar de motor, naast het regelen van de vlinders.

Sprint Automotoren gebruiken constante stroominjectie. Dit is afhankelijk van een meter, ook wel een vatklep genoemd, om de juiste hoeveelheid benzine te leveren. De positie van de vlinder ten opzichte van de spoel bepaalt de hoeveelheid benzine die wordt gebruikt. Deze relatie wordt tot stand gebracht door een lekkagemeter.

We hebben geconstateerd dat 18 tot 24 procent voldoende is voor de meeste motoren. De vatklep levert de brandstof aan de sproeiers. Het is nauwkeurig geboord tot precieze afmetingen om te zorgen voor brandstof lbs./hr. Elke cilinder wordt geleverd met een aparte cilinder.

Nadat de motor was gemonteerd, hebben we wat luchtdruk in het carter gezet. Vervolgens gebruikten we zeepsop om te controleren op eventuele lekken. We ontdekten dat overal van 2 tot 4 psi voldoende was om problemen op te sporen.

We voegen dan olie toe en vullen de motor met een oude dry-sump pomp die aan onze oliecarter is vastgehaakt. We gaan vervolgens naar onze dyno om de motor te voltooien. Sprint Automotoren hebben een kijkbuis die op de olietank is geïnstalleerd. Dit stelt ons in staat om ervoor te zorgen dat de spoelsecties het oliepeil in de tank op een veilig niveau houden terwijl de motor draait.

We hebben ontdekt dat sommige oudere pompen moeite hebben om een acceptabele hoeveelheid olie in de tank te houden. We gebruiken ook een luchtstroommeter die in elke runner op verschillende gasstanden wordt gedrukt om ervoor te zorgen dat onze zij-aan-zij injectie correct is gekalibreerd.

Conclusie:

Je hebt nu alles geleerd wat je nodig hebt over hoe je een motor voor een sprintauto kunt bouwen . Nu kun je racen op de markt en je eigen bouwen!

Veel Gestelde Vragen

Welk Type Motor Moet Een Sprintauto Gebruiken?

Ze worden meestal aangedreven door een turbogeladen, met methanol geïnjecteerde overhead va V8-motor met een volume van 410 kubieke inch (6,7 l) en een topsnelheid van 9000 tpm.

Hoe Snel Kunnen Sprintauto’s Gaan, Afhankelijk Van De Mechanische Afstelling?

Sprintauto’s concurreren met en zonder een enorme bovenvleugel van 7,6 m. Gevleugelde sprintauto’s genereren veel downforces, waardoor ze snelheden kunnen halen van ongeveer 250 mijl per uur. Racewagens zonder vleugels hebben minder downforce en tractie waardoor ze door bochten kunnen glijden.

Waarom Hebben Sprintauto’s Geen Starters?

Sprintauto’s hebben geen transmissie, maar kiezen in plaats daarvan voor een in- en uitversnellingsbak met snelwisselbare achterdifferentiëlen voor een snelle gasrespons. Als gevolg hiervan hebben ze geen elektrische starters (of andere elektrische systemen dan magneto/ontsteking) en moeten ze handmatig worden gestart. Methanol wordt om verschillende redenen in sprintauto’s gebruikt.

Waarom Genieten Autocoureurs Er Zo Van?

De meerderheid van de autocoureurs geeft om een eenvoudige reden de voorkeur aan brandstof op basis van methanol of ethanol. Brandstof op alcoholbasis heeft een hoog octaangetal, wat het brandstofverbruik verbetert. Methanol brandt schoner en koeler dan benzine, is minder ontvlambaar en goedkoper.