Een wijze Chinees zei ooit: “Ik wou dat je in de periode van verandering leefde.” Deze uitdrukking is vrij oud en betekende waarschijnlijk metaaldetectoren. Ten tweede is het duidelijk dat Chinezen slecht zijn in het maken van metaaldetectoren. Wij metaaldetectoristen van tegenwoordig gaan een tijdperk van verandering in. In feite is deze verandering al om de hoek.

Het allereerste dat u in gedachten moet houden, is dat op de markt van metaaldetectoren verschillende fabrikanten het segment van goedkope metaaldetectoren opnieuw beginnen te definiëren. Quest, Nokta en Minelab zijn hier al mee begonnen. Terwijl Garrett al die tijd eigenlijk de leidende ontwikkelaar in dit segment was, lijkt het er nu op dat het ver achterop zal blijven.

Volgens geruchten zal Minelab multifrequentie het belangrijkste kenmerk van Garrett’s detector maken. Multifrequentie in een goedkopere metaaldetector is een bom. De relatief jonge fabrikant Nokta besteedt meer aandacht aan waterdichtheid en wil dat zijn modellen geschikt zijn voor onderwaterzoeken. Quest besloot om de standaard van zijn budgetvriendelijke machines te verhogen met een verbeterde grondbalans.

Deze verbetering en herverdeling van de markt is logisch. Nieuwe technologieën en bedrijven ontstaan, de concurrentie neemt toe en ook de marketingstrategieën veranderen. Om je mentaal voor te bereiden op de toekomst, zijn er drie dingen om te onthouden.

  • Het eerste aspect is marketing. Ironisch genoeg zijn de oudste metaaldetectiemerken die erg goed zijn in het maken van detectoren (Whites, Fisher, Bounty Hunter en etc.), opeens erg slecht in moderne marketingstrategieën en tools. Ze zijn niet in staat om hun producten effectief op de markt te brengen via internet, sociale media en soortgelijke tools. Aan de andere kant, jonge en kleine bedrijven die internetten als een eend in het water, overtreffen de oude spelers, omdat ze beter zijn in hun online vakgebied.
  • Het tweede aspect is de verandering van generaties. Alle oudere bedrijven hebben de afgelopen jaren hun oprichters verloren. Ze gingen met pensioen en het bedrijf werd verkocht aan managers of geprivatiseerd. Het probleem is dat veel van die oudere merken zijn opgericht door metaaldetectoren. Deze oprichters hadden het streven naar schatten geleefd en geademd en begrepen de behoeften van de klanten. Deze strategieën voor grote merken zijn gemaakt door zakenmensen die niet weten hoe het is om een metaaldetector op het veld te gebruiken. In de nabije toekomst zullen we waarschijnlijk enkele grote mislukkingen van de grote spelers zien.
  • Stabilisatie is het derde aspect . Helaas, verwacht de Great and Mighty XP Deus, er waren de afgelopen jaren geen serieuze doorbraken in de industrie. Terwijl grote merken elk jaar nieuwere series aanbieden, is er niet echt iets nieuws.

We moeten voorbereid zijn op de nieuwe kansen die innovatieve jonge merken en verdrinkende oudere merken bieden. Kellyco heeft bijvoorbeeld een nieuw managementteam en wat budget gekregen voor zowel het maken van een reeks detectoren als het ontwikkelen van een moderne marketingstrategie. Garrett werkt aan zijn nieuwe apparaten, en volgens geruchten zal de ene een onderwatermachine zijn en de andere een aantal verbluffende innovaties. Bovendien lijken bedrijven technologieën te gaan delen; misschien helpen dergelijke samenwerkingen de industrie om met een goede schop onder de kont uit de stagnatie te komen.